Jump to content

Saksbehandling europeisk våpenpass


Absorbine

Recommended Posts

Random. Og variabelt fra kontor til kontor. Har opplevd fra 15 minutter til 6 måneder. Den er samme størrelsesorden som søknadsbehandlingstiden.

Det som kommer inn blir registrert, og gjort i den rekkefølgen det kommer inn. De som jobber på våpenkontorene ser hva som kommer inn hver dag. Er det krise, og man kan få oppmerksomheten deres, så kan man komme seg fram i køen - de kan prioritere f.eks. førstegangsjegere, og lignende. Jeg mistenker å ha blitt nedprioritert, fordi alle på kontoret her vet at jeg har mer enn nok våpen 😅

 

Forrige gang jeg trengte våpenpass, gikk jeg ned på kontoret, ba om et våpenpass, og fikk da et søknadsskjema å fylle ut, mens saksbehandleren (se nedenfor...) laget våpenpasset, 15 minutter. Etter å ha blitt fornyet et par ganger gikk det ut, og jeg måtte ha nytt. Jeg søkte, og vinter og vår gikk, vår iallefall, og mye av sommeren.

Og da fikk jeg et problem, for jeg MÅTTE ha våpenpass - jeg måtte stå over en jaktreise i våres pga at jeg ikke fikk våpenkort i tide, men nå skulle vi til VM i PRS, og alt var betalt og alt... 

 

Tidligere hadde vi en mann her, på våpenkontoret, som fikset ALT, og det fort, og gjerne guidet deg gjennom søknaden om det var noe spesielt. Men han er altså pensjonert, og behandlingstiden eksploderte ca samtidig. Samtidig som tiden rant veldig fort ut, så fant jeg ut at han jobber deltid der ennå - og fikk tak ham - Svein Heldal - skyttere og jegeres redningsmann gjennom 30 år. https://www.politiforum.no/portrett/vapendrageren/227365  

 

Dette var en torsdag, og jeg kunne hente våpenpasset på tirsdag (han jobber tirsdag og torsdag) 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Absorbine skrev (8 minutter siden):

Takker for svar!

 

Litt risky å bestille jakttur til vinteren nå uten våpenpass mao. Litt prisgitt saksbehandleren som i dette tilfelle er i Oslo, men kan man ikke i teorien reise uten? Bare at du må deklarere våpenene?

Det går helt fint til Danmark og Tyskland ihvertfall, gjorde det for et par år siden - men det er tungvint. GB tror jeg ikke går, da de må ha våpenpasset for å lage VFAC.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...