Jump to content

Lapua naturalis og fart


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
i følge lapua sin hjemmeside vil lapua naturalis fungere utmerket med fart mellom 490-1000m/s. Da ser det slik ut:

 

8AA7774D-943B-4873-9024-CE875D220E80.jpeg.fe339a9e83444014fed34bbf617fa729.jpeg

 

Den til venstre ser litt tynn ut syns jeg, men jeg har jaktet blyfritt i bare ett år og da med annet kaliber enn jeg skal bruke i år. Hvilken erfaringer har dere? Hva er minste ønskelige hastighet dere vil bruke denne på? Jeg skal jakte med 180 grain 8x57IS med 52 cm langt løp.

Link to comment
Share on other sites

Tja, tabellen til Lapua sier du har ca 520m/s på 300 meter med oppgitte tall fra de. Så holder du deg under 300 meter er du nok på trygg grunn ;) 300 meter er nok hold jeg kun skyter på når det er snakk om å stoppe/avlive skadeskutt vilt.

 

Edit: link til Lapua

https://www.lapua.com/product/8x57-is-leadfree-naturalis-hunting-cartridge-117g-180gr-n318009/

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Rugerdud said:

tabellen til Lapua sier du har ca 520m/s på 300 meter

Jeg fant ikke noe tabell☺️ Er disse tallene med 52 cm løp? Syns ekspansjonen som er avbildet er veldig liten…, men kan alt for lite om det. Kommer aldri til å skyte dyr på det holdet uansett. Hvis det ikke er skadeskutt eller på annen måte MÅ avlives. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...