Jump to content

NJFF tar opp måneskinnsjakt med DN


Guest solheimen

Recommended Posts

Det ser jo bra ut dette, endelig etter alle disse år så ser det ut til at nattjakt på hjort blir stue-rent. Jeg har selv jobbet med temaet lenge, snakket med juristene i DN og faktisk fått takk av dem for å komme med fornuftige innspill og oppklart enkelte myter.

Etter en artikkel i siste Villmarksliv har jeg snakket med alle som er nevnt i den, (unntatt Moen) og det er hyggelig å se hvor opptatt de har blitt i denne problemstillingen den senere tid. Så la oss håpe at DN forstår at all jakt i kongeriket må anses som ulovlig hvis den jaktformer som beviselig har minst skadeskyting skal være ulovlig i de aller fleste tilfeller.

 

Jeg vil jo betegne Politiets arbeid i de sakene jeg har hørt om bør komme inn under "Grov uforstand i tjenesten", de er jo ikke her for å lage egne lover men for å håndheve eksisterende.

 

Min hellige overbevisning er at Politiet bruker slike saker for da har de gjordt noe med : ulovlig jakt. Problemet er at de som driver utstrakt ulovlig jakt er vanskelige å ta og det krever mye resurser, og min erfaring er at de ikke legger to pinner i kross for å ta dem heller. En stakkars hjortejeger o.l. har jo ikke gjordt noe galt og han stikker ikke av men blir på skuddplassen og er et enkelt bytte for Politiet. Har sett nevnt at det blir uttalt at mye av den ulovlige jakten forgår om natta, det gjør jo innbrudd , voldtekter og mye annet, skal man da mistenke alle som ferdes ute om natta for å være gangstere, voldsmenn o.a.. Det er jo slik jegerne blir behandlet enkelte steder

 

Har selv drevet meget aktivt nattjakt på hjort i ca 25 år og mener å ha lært litt.

Jeg ønsker ikke å oppfordre jegere til å jakte i dårlig lys før de har en viss erfaring med jakt på dyrene det gjelder, man skal også ha meget god optikk og ha fått utlevert godt nattsyn fra Vår Herre.Man bør(skal) også bruke demper, mest for å beholde nattsynet men også for å unngå å uroe/skremme eventuelle naboer m.fl. unødig og ikke minst at erfaring viser at dyrene oftest oppfører seg roligere etter skuddet ved bruk av lyddemper. Det viktigste er å kunne vente til dyrene er så nær så mulig, men ikke under rundt 15m, før man skyter. Skal man skyte på over ca 60m så bør det være meget godt lys, 80 -90m bør være maks. uansett hvor lyst det er om natta. Og: Det er alltid en råd med de dyrene man ikke har skutt på.

 

Jeg fremmet et uformeldt forslag overfor NJFF: At man kanskje skulle lage kurs hvor man gikk igjennom nattjakt, begrensninger og fordeler, utstyr og mye mer. Så kunne kanskje fremtidens nattjeger ha et kursbevis lik glattkjøring med bil og mye annet.

 

Så får vi bare håpe at vi ikke er kriminelle neste høst.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye fornuftig fra CEA igjen :wink: Tror det som må fokuseres sterkt på er bruk av lyddemper (Om det er nær bebyggelse) Og at det MÅ stilles krav til optikken. Men hvordan det kan gjøres vet jeg ikke. Jo jeg vet det, bare lov å bruke Zeiss etter solnedgang :lol:

Jeg er enig i tankegangen din om kursbevis, men jeg er en lidenskapelig motstander av alt som heter krav om kurs og prøver for å drive fritidsaktiviteter. Men er det en løsning på problemet. Ja da skal jeg under tvil godta det. Kanskje det kan bli et pensum på jegerprøven? Spesielt fokus her på vestlandet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke krav om mer papirer, kurser m.m. men slik samfunnet er idag så skal det jo være dokumenter, datablad og fagbrev/kursbevis på tilnærmet alt. Min tanke var at en slik ordning var lettere å svelge "for de som har noe med det". Da kan man vise til en slik ordning overfor opinionen og andre interessegrupper og si at dette er under kontroll.

Om det nå skulle bli noe i den lei så bør jo de som beviselig har drevet med dette lenge slippe unna i første omgang, men mange ville sikkert tatt et slik kurs i egen interesse. Uansett hvor lenge vi holder på så er der alltid noe å lære, nesten samme hva det gjelder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

FLOTT TILTAK!!

Vi som jegere vet at nattjakt/måneskinnsjakt setter krav til både utstyr og jegere. Og jeg tror nok de aller fleste av oss oppfyller de krav som må til. Problemet, eller utfordringa her, tror jeg blir å få dyrevernere og jaktmotstandere til å se det fra vår side.

Grunnen til at jeg sier dette er at jeg har en følelse av at denne saken kommer til å stoppe i et eller annet svakt ledd som lar seg styre av dem som skriker høyest. Håper bare dem som sitter og tar avgjørelser har ryggrad nok til å se saken ut fra fakta, og ikke en masse hvis såfremst ifall fra folk som ikke har tilknytning til miljøet.

Link to comment
Share on other sites

zico

 

Jeg tror du skal ha følgende i mente - de fleste jaktmotstandere/kritikere, vil alltid har ett eller annet å kritisere jegere for, uansett hvor mye du/vi "tekkes" deres ønsker. Ganske enkelt fordi, de er motstandere av jakt, og leter i hver krik og krok etter temaer, eller måter å kritisere jegere for.

 

Å tekkes disse folkene er fåfengt. Imidlertid skal jegere utvise den nødvendige aktsomhet, for enhver form for jakt, og det er et ansvar, som til syvende og sist ligger til den enkelte jeger.

 

Jakt bør diskuteres på viltets, og jegernes premisser, og ikke på jaktmotstandernes premisser :!:

Link to comment
Share on other sites

bukkebrøl

 

Er veldig enig med deg. En ting jeg ikke fikk med i forrige innlegg er at jeg tror jegere som ikke er bekvem med nattjakt/måneskinnsjakt, lar vær å drive dette.

 

Jeg tror ikke denne jaktformen fremmer mer skadeskyting. Dette fordi viltet slippes nærmere og utstyret er bedre. Ikke minst det at jegeren unngår mer å komme opp i feile skuddposisjoner. Eller rettere sagt, skuddmulighetene på vilt blir færre.

 

Det er nok også sånn at denne jaktformen er for spesielt interesserte, og disse jegerne er meget godt forberedt på denne jaktformen.

Link to comment
Share on other sites

zico

 

Som jeger, skal en bruke god gammaldags "vett og forstand". Det er viktig å vite når en skal skyte, men enda viktigere - når en skal la være. Dette har med rutine å gjøre. Jeg kan som mange andre, gjenta til det kjedsommelige at - det er bedre å angre på et skudd man ikke tok, enn å angre på at man faktisk skjøt.

 

Som ettersøksjeger, har jeg erfart, at mange burde latt være å skyte. Særlig gjelder dette skyting i skumring om morgen/kveld. De fleste ettersøk jeg har hatt, har dreid seg om ordinær dagjakting. Men jeg har enda ikke drevet ettersøk, som direkte følge av nattjakting.

Link to comment
Share on other sites

zico

 

Jeg tror du skal ha følgende i mente - de fleste jaktmotstandere/kritikere, vil alltid har ett eller annet å kritisere jegere for, uansett hvor mye du/vi "tekkes" deres ønsker. Ganske enkelt fordi, de er motstandere av jakt, og leter i hver krik og krok etter temaer, eller måter å kritisere jegere for.

 

Å tekkes disse folkene er fåfengt. Imidlertid skal jegere utvise den nødvendige aktsomhet, for enhver form for jakt, og det er et ansvar, som til syvende og sist ligger til den enkelte jeger.

 

Jakt bør diskuteres på viltets, og jegernes premisser, og ikke på jaktmotstandernes premisser :!:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kunne ikke vært mer enig her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...