Jump to content

Dårlige Federal-hylser (FC) i 6,5x55?


Sølvrev

Recommended Posts

Presset noen 6,5x55 hylser i kveld, for det meste Norma men også noen FC-hylser som er skutt tre ganger. De er ladet med 130 og 140 grs kuler og 44-45 grs N160-krutt. Benytter halspressing med RCBS D Die Set, og er nøye med å smøre halsen innvendig. Måtte kassere 8 av 8 FC-hylser pga. sprekker i halsen. Har aldri vært ute for dette før. Ingen av de andre hylsene hadde sprekker. Hva kan grunnen være?

image.jpeg.810f0c5651479d4d6fdbf445d4058bea.jpeg

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • Sølvrev changed the title to Dårlige Federal-hylser (FC) i 6,5x55?
tussehaugen skrev (29 minutter siden):

Sprø messing i denne batch altså,.... 

Ja, må være det. Jeg fikk noe fabrikkladet Federal Soft Point 140 grs (mener de var ladet med Hornadys Interlock-kule) av en som hadde lånt rifla for noen år tilbake, og har ladet hylsene selv 2 ganger siden. Er også fornøyd med FC-hylser (har noen i .30-06 i tillegg), bl. a. lett å få i tennhettene. Men dette var en helt ny erfaring. (Jeg har ikke tenkt å begynne og gløde, men vil være ekstra nøye med å inspisere hylsene heretter).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om Federal-hylsene fungerer bra, så er det jo bare å bruke dem. Men jeg hadde ikke giddet mange slike tilfeller før jeg hadde funnet noe bedre. Hadde tilsvarende problemer med Raufoss-hylser en gang i tida. Kjøpte en kartong Lapua fabrikkpatroner i stedet. De varte "evig" med litt tlc. Jeg viller heller plukket Lapua eller Norma-hylser på banen enn å bruke noe som sprekker i halsen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...