Jump to content

Bruk av startpistol


Münsterjeger

Recommended Posts

Er det noen regler for bruk av startrevolver?

Kan jeg gå hvor som helst å bruke denne? Da på fornuftige steder, som jorder og skau. En evt tillatelse fra grunneier er en selvfølge, men hva med statsskog f.eks?

Det er jo turgåere som kanskje kan reagere på en vill mann i skauen som prøver å skyte bikkja med revolver....... Ser for meg et scenario der...

Klarer ikke finne det jeg leter etter i lovtekst.

 

 

MJ

Link to comment
Share on other sites

det finnes vel bestemmelser om "ro og orden" og om ikke å "skape frykt" og slikt som noen kan komme til å trekke frem om du bruker et startvåpen på feil sted.

i tilleg finnes det lokale bestemmelser og politivedtekter for diverse steder i landet. i f.eks. oslo kommunes skoger er det forbud mot bruk og bæreing av alle typer skytevåpenvåpen, også luftvåpen.

dette bør du kanskje finne nærmere utav før du trener hunden med startrevolver.

i et område jeg har jaktet rype er det satt av en egen sone til hundetrening, mulig du kan lete etter et slikt sted?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dersom du håndterer et skytevåpen eller imitasjon av et skytevåpen (herunder, startvåpen, luftvåpen, softgun - til og med lekepistol) som kan forveksles med et ekte våpen - så faller du inn under våpenloven. Dvs at du kan bli dømt for uforsvarlig omgang med skytevåpen dersom du sviver rundt med en svart BRIO-pistol på byen.

 

Alt er OK helt til Olga på 82 ringer politiet fordi en galning med maskinpistol (sikkert en bankraner) skyter som gal i hagen hennes, så velg plass med omhu. :lol:

For å være på den sikre siden, ha gjerne grunneiers tillatelse.

 

Ved skarp skyting er det ofte vanlig praksis å melde fra til den lokale lensmannen at "vi kommer til å skyte der og der." I tilfelle noen ringer å klager så trenger de ikke rykke ut som om det er HAMAS på skogstur. Dersom det er nært bebyggelse osv; ingen ting i veien for å ringe lensmannen å si at du kommer til å smelle litt i skogen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...