Jump to content

Bruk av lokke hubro


300en

Recommended Posts

Har brukt lokkehubro i flere år, og dette er effektivt! Har funnet ut at man må være skikkelig kamuflert,helst dekke all bar hud, og kamotape på hagla om den er rustfri. Ser kråkene deg, skjønner de med en gang at det er lureri, og det kan ta lang tid før de er tilbake. Prøv også med hets skrik av kråke, kjøpte elektronisk plastkråke med Midway og denne funker som bare juling sammen med hubro! Sett den i et tre bortenfor hubroen, "and let the games begin!"

Link to comment
Share on other sites

Meget bra tips korte hold. kamo x 10! det er det viktigste.

 

Ellers burde du lese igjennom tråden for kråkejakt og/eller sjekke artikkelen på bloggen min. Mye nyttige tips der. Er skrevet alt for mye der til at jeg eller andre orker å skrive ndet på nytt.

Link to comment
Share on other sites

nonen som kan vise m bilder kordan dåkke fester lokkehubroen til tre/stokk?? har prøvd dette mange ganger menne fant aldri den ultimate måten og feste både den og kråken:P

:P

 

Alt etter hvilken hubro du har. Men her er de vanligste, regner med at du har den første.

1. http://www.deal.no/data/img/produkt%5Cv ... 742030.jpg Denne kan festes med å skaffe deg et metallrør som passer utpå enden av hubroen. Dette kan farges om du ønsker(kamuflasje), så bindes røret til treet med tau eller tilsvarende. Du kan kanskje også binde/tape hubroen fast til stokken, men det tror jeg ikke vil se så bra ut. Jeg har bare brukt grønnmalt metallrør, dette sitter som støpt selv i orkan :P

 

2. http://www.holstadvapen.no/admin/common ... &xsize=150 Denne er kanskje litt greiere med festing. Denne har et rundt hull i bunnen som du kan tre innpå toppen av stokken eller en gren o.l. Vist ikke kan du ta en pinne i hullet og binde denne fast til stokken du bruker. Prøv...

 

Bilder har jeg ikke, spørs om jeg gidder og lage også... :P

Link to comment
Share on other sites

Du bør bruke tid på å kartlegge områder der du ser fugl trekker. Det gjør jeg alltid på nye steder.

 

Finner du et sted der du ofte ser fugl farte forbi så sett opp hubroen der før det lysner. men sett den naturlig i max 4-5 meters høyde.

 

Terreng, umulig å svare på. Men det er en fordel at du finner naturlig skjul iform av grantrær e.l. Les igjennom artikkelen min så tenker jeg du får endel svar.

 

Tid på året og vær spiller ofte inn. Ofte er det yngre jegere som prøver denne jaktformen, men det er ofte de mer erfarne som har hell. Dette grunner ofte med at de har vett til å sitte stille og gjøre sakte bevegelser. Yngre klarer ikke å sitte i ro og er ofte for kjappe, noe som reulterer i at fuglene støkkes skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt meg hubro, i håp om å få has på litt kråker og ravn. Men har prøvd den to ganger den siste uken uten hell.

Begge plassene jeg har prøvd er det bestandig mye kråke.

 

Første gangen var det litt dårlig planlagt da, men i mårest var alt mye bedre gjennomført. Skjulet var laget en dag i forveien, jeg hadde cdspiller og cd klar, og kråka som skulle henge i klørne var tina og klar til bruk.

Men på den tia vi satt der fikk vi ikke inn en eneste kråke. De kan ikke ha sett oss, og ikke hørt oss. Så jeg lurer litt på hva vi gjorde feil.

Kom ei sjur å satte seg i treet rett over oss, og det var noen nøteskriker som for rundt i trærne vi hadde sjulet i. Men ellers hørte vi bare kråka og ravnen.

Var ute å satte opp hubron i grålysninga, også satte vi oss i sjulet å venta ei stund før vi begynte lokkinga. Rolig i begynnelsen, også etter hvert mer og mer lokking.

 

Noen som har noen tips til hva vi har gjort feil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde hubron på søndag. Eller det vil si jeg satte den opp sent på lørdagskvelden i et bjørkekjerr mellom 2 jorder. Satte den ca 5m over bakken. Ca 14 tiden på søndag så kom det et svart teppe med kråker og kaier og gjorde en runde rundt hubron. Ca 30 fugler tenker jeg dro helt ned i hubroens høyde og gjorde en sving der. Utrolig artig å se på!!

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt meg hubro, i håp om å få has på litt kråker og ravn. Men har prøvd den to ganger den siste uken uten hell.

Begge plassene jeg har prøvd er det bestandig mye kråke.

 

Første gangen var det litt dårlig planlagt da, men i mårest var alt mye bedre gjennomført. Skjulet var laget en dag i forveien, jeg hadde cdspiller og cd klar, og kråka som skulle henge i klørne var tina og klar til bruk.

Men på den tia vi satt der fikk vi ikke inn en eneste kråke. De kan ikke ha sett oss, og ikke hørt oss. Så jeg lurer litt på hva vi gjorde feil.

Kom ei sjur å satte seg i treet rett over oss, og det var noen nøteskriker som for rundt i trærne vi hadde sjulet i. Men ellers hørte vi bare kråka og ravnen.

Var ute å satte opp hubron i grålysninga, også satte vi oss i sjulet å venta ei stund før vi begynte lokkinga. Rolig i begynnelsen, også etter hvert mer og mer lokking.

 

Noen som har noen tips til hva vi har gjort feil?

 

Sikkert ingenting. Kan være flere ting.

 

1. Tid på året, januar og februar er de vanskeligste uten tvil for lokkejakt.

 

2. Du har kanskje plassert deg på et sted der kråkene ikke vil komme. for åpent, for tett etc..

 

3. Ikke gi opp. Ene dagen kan det være dødt mens et par dager senere kan det virkelig slå til.

 

 

Snø er meget meget vanskelig her jeg jakter. Den lager lyd og er mye vanskeligere å kamuflere seg på. I tillegg er kaldt vær ofte vrient..Fugl ser spor virker det som..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir det helt galt å kombinere åte + lokkehubro?

 

Jeg har et reveåte rett ved meg, hvor kråkefuglene koser seg innimellom.

 

Hva om jeg sniker meg ut en morgen og setter opp hubro'n og lokker med lyder rundt åtet, blir det helt galt eller kan det funke? (Ettersom fuglene er observert i området)

 

 

Hilsen sylfersk jeger (dersom ikke dette var opplagt :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...