Jump to content

Lengre headspace etter at kule er satt i


ATS

Recommended Posts

Jeg har nylig begynt å lade 9,3x62 hvor jeg helpresser hylsene, men jeg oppdaget at mange av patronen var svært tunge å kamre. Jeg fant ut at hylsene kamret fint før jeg satt i kulen, men at de noen ganger ble tung å kamre etter at jeg satt i kulen. Jeg har skaffet meg en "Headspace Gauge Tool" og ser at hylsene blir ca 0.05 mm lengre når kulene blir satt i. Jeg tok så en patron som var tung å kamre og tusjet den svart før jeg kamret den in og ut flere ganger. Resultater ser dere under. Tusjen er gnidd vekk på "kroppen" like under halsen på patronen. Det ser dermed ut til at øvre delen av kroppen på hylsen utvider seg av at kulen blir satt i. 
Er det noen som har noen forslag om hva som er problemet?

 

Dette er engangsskutte normahylser. Jeg har prøvd 2 forskjellige dier (Hornady og RCBS). 

Jeg har skrudd diene helt ned og har målt at headspace blir 0,11 mm kortere etter helpressing. Jeg har passet på å ikke "crimpe" kulene når de settes i. 

Riflen er en Tikka T3 med muffe fra Rafdal som jeg har kjøpt brukt. Kan det være noe galt med kammeret på riflen?

 

NB! Plasttippen på kulen (Barnes TTSX)  knakk når jeg tok den ut av en annen patron, men diameteren/omretsen på kulen er som den skal. Dette har uansett skjedd med helt uskadde kuler av 2 forskjellige typer.

9.3patron.jpg.5ee4ef2b2c5161161f7dcab66def7b78.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om en skrur kulesetterdien litt for langt ned, bulker en patronen litt. Kjent problem, som de fleste har gjort.😕 Derfor prøver jeg alltid de 2-3 første patronen i kammeret før resten av kulene settes i. Skru dien en omdreining opp, og problemet er borte. En kuleuttrekkerdie er forøvrig et must for enhver hjemmelader. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Den tilstanden kan du få selv om du ikke skrur ned til krymp. Jeg har rimelig god erfaring i samme sak- i flere kalibre.. .. La oss si 90% sansynlighet da. Det kan jo alltids være noe annet, men om spenningen er borte i stua, sjekk sikringen først... 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Jeg skrudde kulesettedien ned til den buttet mot en helpresset hylse, og så skrudde jeg ut dien 1-1,5 runder for å sikre at jeg ikke skulle få krymp.

 

Jeg innser nå at den tusjen som ble skrapt bort er fordi patronen presser mot ene siden av kammeret når den blir tatt ut av kammeret pga hylseutkasteren som presser kulen mot ene siden. Jeg kan se tusjstrekene inni kammeret på motsatt side av hyseutkasteren (samme siden hylsen blir kastet ut). Så det er ikke dette....

 

Jeg prøvde nylig å helpresse noen 30-06 hylser og sette kule i dem uten noen endringe i "headspace"...

 

 

PS. Hva er et godt norsk ord for "Headspace"? 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Fysikeren said:

Jeg skrudde kulesettedien ned til den buttet mot en helpresset hylse, og så skrudde jeg ut dien 1-1,5 runder for å sikre at jeg ikke skulle få krymp.

Det er jo korrekt måte dette, men prøv en runde til. Alternativt har du muligens myke hylser og trang ekspander. Prøv med gradfjerning inn og utvendig av halsen, er det trangt kan en stuke hylsen litt. Litt merkelig at den blir lengre. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...