Jump to content

Sikrer kuler bedre funksjon? (9mm)


Epic

Recommended Posts

I hvilket våpen da, med hvilken rejylfjær osv? Mangler noen variabler her.

 

Om det gjør noen praktisk forskjell kommer helt an på våpenet, men som oftest vil vanlige våpen fungere greit med alle vanlige likevekter. Der du kan få trøbbel er med tunede våpen satt opp for å minimere rekyl og munningsvipp, eller med ammo som er veldig annerledes enn standard kulevekt og hastighet for kaliberet. 

 

Videre så kan kuleform ha betydning i noen våpen, er ikke alt som mater flatnese eller semi wadcutter for eksempel. Men det har jo ikke direkte noe med kulevekt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (2 timer siden):

I hvilket våpen da, med hvilken rejylfjær osv? Mangler noen variabler her.

I mitt tilfelle så skyter jeg med glock 17 gen 5, alt er originalt. Pistolen er vel knapt innskutt og har vel gått ish 5000. Grunnen til at jeg spør om kulevekt er fordi jeg fikk tilbud på 115 grain 9mm fra lokalsjappa, men de på skytebanen skrek "ikke kjøp" siden det var 115gr. 

😅

Tidligere har jeg brukt 124 gr og aldri hatt en jamm.

Link to comment
Share on other sites

En Glock 17 vil funke med 115gr så lenge alt er originalt. Du kan oppleve en treffpunktsforandring, men våpenet kommer til å fungere. Om du skyter i IPSC, så har noen batcher med 115gr hvert så som så med tanke på om de har holdt faktorkravet eller ikke.

124gr patroner har så vidt jeg har skjønt, ofte litt høyere trykk enn 115gr, derfor er det noen ganger sett på som mer pålitelig. I min Glock 17 med komp, så gir noen ganger 115gr funk feil, mens 124gr har nok trykk til at jeg ikke får funksjonsfeil ihvertfall.

Dette er med vanlig butikkammunisjon som utgangspunkt, og ikke rare subsoniske eller spesielle tjenestepatroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...