Jump to content

Nytt prosjektil 22-250rem, hvilke krutt?


fredriko

Recommended Posts

Har ikke 22-250 selv, men uttaler meg generelt slik jeg ville vurdert det med mulighetene du har.

1. Ville brukt det kruttet som gav best presisjon.
2. Bruker du demper og skal bruke patronen til trening, ville jeg tilstrebet en god ladning med det raskeste kruttet, slik at demperen holder seg kaldere og gir mindre mirage. Til jakt er sistnevnte helt irrelevant.

Edited by Albatrost
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, fredriko said:

hvilket krutt bør jeg gå for?

N-550, som er mer temperaturstabil. Regner med at du ikke skal banke ut tusenvis av kuler i året med 22-250(?), så da er vel ikke den lille prisforskjellen på 500 serien og 100 serien, noe tema(?).

Får du ikke god presisjon med N-550, så ville jeg prøvd en av de andre.

Link to comment
Share on other sites

znopi skrev (Akkurat nå):

N-550, som er mer temperaturstabil. Regner med at du ikke skal banke ut tusenvis av kuler i året med 22-250(?), så da er vel ikke den lille prisforskjellen på 500 serien og 100 serien, noe tema(?).

Får du ikke god presisjon med N-550, så ville jeg prøvd en av de andre.

 

denne kula skal kun brukes på bane og skyting på stål ut til 3-400m, så det er ingen problem for meg om det koster litt ekstra med krutt, skal teste en ladning midt på treet med N550 og se hvordan den oppfører seg også evt prøve N160 etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

N550. 

 

Albatrost skrev (34 minutter siden):

2. Bruker du demper og skal bruke patronen til trening, ville jeg tilstrebet en god ladning med det raskeste kruttet, slik at demperen holder seg kaldere og gir mindre mirage. Til jakt er sistnevnte helt irrelevant.

Det er helt irrelevant uansett.

 

znopi skrev (18 minutter siden):

N-550, som er mer temperaturstabil. Regner med at du ikke skal banke ut tusenvis av kuler i året med 22-250(?), så da er vel ikke den lille prisforskjellen på 500 serien og 100 serien, noe tema(?).

Skal du pin-spare - så er N19svært likt N550. Men jeg hadde ikke giddet det før vi snakker mye krutt

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

N550. 

 

Det er helt irrelevant uansett.

 

Skal du pin-spare - så er N19svært likt N550. Men jeg hadde ikke giddet det før vi snakker mye krutt

 

 

 

K

 

Nei jeg skal ikke spare på noe, jeg vil bare høre med dere hva krutt dere hadde valgt til å starte med, vil helst sleppe og lade 3 forskjellige ladestiger med 3 forskjellige krutt typer, kjekt å begynne med det som "statistisk" skal funke best også bare begynne å skyte. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

Det mest sannsynlige er jo at det fungerer utmerket med alle tre kruttypene.

 

K

 

Det er jeg også klar over (erfart fra tidligere eksperimenter) 

men uansett så er det jo greit å høre hva dere med lang erfaring vil anebfale siden det her er 3 ulike typer krutt med forskjellige egenskaper, like greit å starte med det som passer best først som sist.

 

Største overraskelsen jeg sikkert kan vente meg her er vel om rifla ikke stabiliserer 69gr kuler med 1:9 snurr, da er det penger rett i dass.

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (21 minutter siden):

krutt med forskjellige egenskaper

Der er jo noe av greia. Krutt er forbausende likt - krutt. Ser du på de grunnleggende egenskapene, så er de ulike kruttypene svært like.

 

fredriko skrev (22 minutter siden):

om rifla ikke stabiliserer 69gr kuler med 1:9 snurr

Det skal den. Den kan finne på å gå dårlig, men det er ikke nødvendigvis pga lite stabilitet. 69gr Scenar pleier å gå godt i 9" stigning 223Rem, og i 22-250ens  hastighet bør det være null problem Temmelig ustandard stigning i en 22-250 forresten.

 

Om du jager hastighet, kan det forresten være en ide å prøve N555 eller N560. En kjenning her brukte N560 til skyting på 1000m med 22-250. (men ikke med 69gr kuler da)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...