Jump to content

Helpressing


Zenith

Recommended Posts

Har akkurat montert ei forster bench rest die l 308 på en dillon 750. Ser ikke ut som den presser hylsa helt ned. Er dette normalt eller ikke? Prøvd å justere det jeg kan, men ikke mer å hente som jeg kan se. Kamrer fint, og heller ingen kant/overgang, så det er ingen praktiske problemer. 

7E311992-0670-41B0-A339-5B763AE3F826.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Omtrent alle mine hylser i fleire forskjellige patroner ser slik ut etter heilpressing. Det er vel dette som vert kalla "trykkringen". Også her ein typisk får hylseseparasjon. 

 

Ser du har fått ein liten "dough nut" i overgang mellom skulder og hylsehals. Har du innsnevring på innsida og? Er dette hylser du har skote i eige børse? 

Link to comment
Share on other sites

Ser helt normalt ut. Godstykkelsen er høyere nederst på hylsehodet, så det vil aldri vides ut. Du har et lite blankt parti ved trykkringen, skuldra og nederst på halsen. Det er der dia subber hardest. Ser som sagt helt normalt ut. Du kan evt. sote hylsene for å se bedre. Men syretesten er om de kamrer greit, og det skriver du jo at de gjør.

 

PS: Antagelig er det mer å hente på justeringa enn du tror. Selv om du skrur dia hardt ned mot hylseholderen, så kan det likevel være at pressa flekser litt under pressing. Det sees lett om det blir lysåpning mellom hylseholder og die når spaken er helt nede, og hylsa helt oppe. Idéelt sett skal det være full kontakt mellom hylseholder og die ved helpressing. Om alle kammer og dier var idéelle, noe de ikke er. Så lenge hylsene kamrer fint, så er det bare å fortsette som du gjør. Men om du opplever trang kamring etter flere omladinger eller harde ladninger, så kan det være greit å ha dette i bakhodet. Ofte kan dia skrues enda lenger ned.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

Skal ta test med tape, det har jeg ikke tenkt på. 

Ang doughnut så aner jeg ikke... Synes ikke på hylsene (nå har jeg pressa 7-8 stk). Alle er engangsskutt i eget våpen. Mulig den jeg tok bilde av var den jeg tok før jeg fikk justert ekspanderen. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...