Jump to content

ladeproblem, Krag og spisskuler


Tjukkas

Recommended Posts

Jeg kjøpte en skytterlagskrag i fjord sommer som er bygd på en M1904 ingeniørkarabin

Har skutt litt med den og det er akkurat så gøy som jeg trodde det ville være, og jeg betalte bare 500 kr for den. Reima alene er vel verdt omtrent det på Finn. 
Rifla er tigtht og fin, løpet ser ut til å ha gått akkurat så få skudd som tidligere ier sa, og jeg skyter svært gode samlinger. 

Men den har et irriterende problem. For hver serie får jeg en ladefeil. Det virker som om kula henger seg opp i front av magasinet og når jeg har skutt et par skudd, blir ikke patronen matet inn til sluttstykket. Og jeg ender med klikk på tom kammer, da jeg ikke kjenner at noe er galt. . Må åpne ladeporten og riste litt for få de på plass, så
mater den videre. Nå kan jo ei 115 år gammel fjær inni der være slapp, men er dette et kjent problem? 
Er det ett eller annet jeg gjør feil? Eller skal jeg bare finne meg noen butte kuler i stedet for spisse match kuler? 

Rekruttammo i gamle dager hadde nemlig butte kuler, og det var også butte kuler Krag'en var designet for/med. 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Hittil har jeg bare skutt Norma Rekruttammo gjennom den. Men de hylsene ligger ferdig omladd med like spisse kuler nå. Og brukte settedybden fra ladeboka og kragladninger.
Jeg får se på når får skutt disse om jeg må sette de dypere. 

Også skal jeg få kjøpt noen 6.5 klikkpatroner, eventuelt lage meg noen dummy patroner hjemme til å utforske hva som foregår. 
Vil ikke lade med skarpt hjemme i stua :-D

Takk for tilbud om fjær, tar kontakt om jeg får bekreftet at det må være den. 

 

Link to comment
Share on other sites

Fikklaget meg noen dummy patroner, men greide fakitsk ikke å gjenskape problemet. Selv da jeg med vilje satte en patron på skrå i magasinet.
Bortsett fra en gnag, men da hadde jeg nærmest kilt den fast. 

Testet også at det ikke var noe med lmagasinsperren, eller hva det nå heter. Men den hendelen må løftes flere milimter opp for den faktisk hindrer patronen i å  mate til kammeret. Så den ser ut til å virke slik den skal. 

Det kan jo saktens hende at Krag'en min rett og lsett ikke likte Norma rekruttpatron med spiss kule. Men kulene jeg brukte til testen er også lange og spisse. 

SÅ da gjenstår det å teste mine hjemmeladde, og oppstår ikke problmet da , er jo saken løst. Kommer tilbaketil saken i mars når utebanen åpner. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...