Jump to content

Sink i støpegryta?


Kjell Olav

Recommended Posts

Støpte noen riflekuler i dag og alt fungerer som vanlig helt til jeg slapp en blybarre i gryta som helt tydelig inneholdt noe annet en min faste blanding av rent bly, hjulvekter og linotype. Det første jeg merket var at det ble helt umulig å få støpt en eneste perfekt kule, alt ble vrak med dårlig utfylling og stygge skrukker. Overflaten på smelten fikk ett fargespill i oksidasjonen som varierte fra mørke blått til rødt, denne skal være grå. Har støpt kuler i snart 25 år og har til gode å se noe lignende.

 

Hva kan ha skjedd her?

Kan det være en hjulvekt av sink eller annet metall som har lurt seg med i smelten og som lager krøll?

 

Støpegryta er rengjort med stålbørste og noen blybarrer av hjulvekter skal kastes for sikkerhets skyld. Fytte katta for en drittjobb..... :x

Link to comment
Share on other sites

Dette kan nok vere sinkforurensing, men ikkje godt å seie sikkert. Ein må bruke rimeleg høg temperatur for å smelte sink, som regel berre flyt dei oppå smelten. Men sidan du har brukt barrar frå tidlegare omsmeltingar kan dette kanskje vere tilfelle? Smelta sink blir ofte liggande som ein graut oppå blyet, og kan av og til få ein blålilla farge.

 

Fjernet unødig sitering

Mildot global moderator

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd å fått hjulvekter av sink i gryta tidligere når jeg har renset hjulvekter for å lage barrer, som du sier så har disse da flytet opp og lagt seg på toppen av smelten, disse har da kjapt blitt fisket opp av gryta.

 

Disse barrene her ble smeltet om ved hjelp av en ny brenner og jeg tror temperaturen til tider var i høyeste laget. Men jeg plukket hjulvekter av sink ut av denne smelten også så en del av sinken må ha overlevd den høyere temperaturen. Det var noe "grøt" av blankt metall som ble med da stålklipsene/skitt ble fjernet fra smelten.

 

Synderen er nok innblanding av sink tydeligvis. Synd hjulvekter av legert bly plutselig har blitt så vannvittig farlig. :x

Link to comment
Share on other sites

Opplevde noe lignende da jeg skulle smelte om hjulvekter til barrer.Hjulvektene var henta fra dekk firma i år,og jeg tror at forbudet mot blylodd begynner å gjøre seg gjeldene i blandingen av vekter som kommer inn til dekkfirmaene.Det blei ei herlig smørje der mesteparten av metallet ble med klipsene ut av smelta.Det så ut til at noe av hjulvektene ikke smelta skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok desverre mer og mer sink i "blybøtta" hos dekkfirmaene. De fleste av sinkloddene er merket med Zn men slettes ikke alle. En måte å plukke ut sinken på er å bruke en avbitertang og klemme til på loddene, sink er vesentlig hardere en bly, men det blir mye jobb. Som .30 Herrett er inne på så kan det i værste fall være lodd som allerede er forurenset og består av en herlig blanding sink/bly.

 

Da sliter vi kulestøpere skikkelig :(

Link to comment
Share on other sites

Som .30 Herrett er inne på så kan det i værste fall være lodd som allerede er forurenset og består av en herlig blanding sink/bly.

 

Da sliter vi kulestøpere skikkelig :(

 

Kan dette vere lovleg då? Om det skulle vere snakk om hjulvekter som består av ei blanding av sink og bly, så burde desse vere av nyare dato. Og frå 2005 vart vel bly utfasa som hjulvektmateriale, iallfall på småbilar. Men det er nok kanskje ikkje umogleg at det eksisterar hjulvekter der ute som er ei blanding av desse metalla, eg håpar ikkje dei finn vegen til blygrytene mine! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge ein passar på å halde seg til moderate temperaturar når ein smeltar ned hjulvekter, så trur eg ein skal vere rimeleg trygg. Problemet er når ein f.eks. kjøper hjulvektbly som allerede er smelta til barrar, då kan nok sinkforureining vere meir utbredt. Ei lokal bilsjappe smelta ned fleire tonn med hjulvekter til store barrar som dei brukar i redningsbilar, og eg var svært frista å kjøpe mykje av dette. Men etter eg høyrde om korleis dei smelta dei ned, så slo eg det raskt frå meg. Dei brukte eit oljefat som var delt på langs, og fyrte hardt under. Då seier det seg sjølv at dette blei ei salig blanding av mykje rart pga. særs høg temperatur.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Støpte blybarer i dag. Alt gikk helt fint til jeg nesten var ferdig. Brukte en del hjulvekter i starten, og gikk over til rene blylodd fra forsvaret som er rent bly. Gryta var full av rent bly hele veien og viste ingen tegn til sink-forurensing, men plutselig fikk overflaten en anne farge.

 

P3120007.jpg

Her er et bilde av gryta med alt i orden.

 

P3120015.jpg

Plutselig gikk fargen over til dette. Har ikke lagt nedi noe sink i mellomtiden. Kun rent bly (100% sikker)

 

Mistenker at det kan være sink da det var sink i noen av hjulvektene. Men da hadde jeg vel oppdaget problemet tiligere.

Kan det være at det lå et stykke sink i bunn som til slutt smeltet?

 

P3120016.jpg

Gjorde en liten test da jeg mistenkte at temperaturen var over smeltepunktet til sink. La et sinklodd nedi, men det smelta ikke. Syns dette er litt rart.

 

Noen som veit hva det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Kor lenge låg sinkloddet i gryta? Det kan ta litt tid før det smeltar, så du skal ikkje avskrive sinkforureining heilt endå. Korleis varmar du gryta? På kokeplate, med gass? Når sink smeltar så legg det seg som ein graut på toppen, med mindre temperaturen er nokså høg, då blandar den seg i større grad med blyet. Det enklaste er å måle temperaturen på smelten. Eg brukar sjølv alltid låg temperatur når eg smeltar om hjulvekter for å vere sikker på å unngå sinkforureining. Viss du er sikker på at temperaturen er låg så kan det rett og slett berre vere oksidasjon, som ikkje er noko å bekymre seg for.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker gass (5.5 KW maks effekt) til oppvarming. Jeg kan helt sikkert nå høye temperaturer så sinken smelter, men det rare her er at denne fargen kom plutselig uten at jeg hadde lagt nedi noe nytt. Ettersom sink flyter i blyet syns jeg det er rart at jeg ikke skulle ha sett det. Jeg "skimmer" av overflaten hele tiden.

 

Med tanke på oksidering så var ute-temperaturen når jeg gjorde det ca -2 grader.

 

Denne fargen kom også meget fort. Om jeg skimmet så gikk det 10 sekunder så var det tilbake. Det virket som om det gikk fortere og fortere etter hvert som jeg gikk tom for bly og temperaturen økte. "Fargelaget" var meget tynt, og det var nesten ikke noe å skimme opp.

 

Sinkloddet jeg la nedi som eksteperiment lå der i gode 2 min uten å vise noen tegn på å smelte. Stempel og slikt på loddet var helt inntakt, så tror ikke jeg hadde så høye temperaturer.

 

 

Her er et bilde av siste skrapbly som gikk nedi før misfargingen kom.

P3120013.jpg

 

 

Resulatet ble slikt. Veit ikke om du ser det, men de siste blybarene (de på toppen er litt mer gule i fargen)

P3120017.jpg

Kan det være så enkelt at det bare er noen urenheter i det siste skrapblyet jeg la nedi?

Fargen på blybarene ble noe gulere på slutten.

Link to comment
Share on other sites

Utifrå bilda av sluttresultatet så trur eg ikkje du har noko å bekymre deg for. Barrane ser fine ut, utan noko tegn til ureinskapar som eg kan sjå. At barrane har litt ulik farge kan vere at legeringa er annleis, som stemmer med at du gjekk over til meir reint bly på slutten. Har sjølv opplevd litt fargespel i overflata på smelten, og kulene har ikkje blitt noko mindre perfekte av den grunn. Det er berre å glede seg til du skal foredle barrane dine til kuler!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for all hjelp så langt! Nå er endelig en Lee pro 4 støpegryte og støpetenger bestilt. Kommer tilbake med resultatet og eventuelt flere spørsmål senere. Takk igjen!!!

 

(må vel nesten lage en liten artikkel til Portalen når jeg har fått et skikkelig godt resultat med presisjonen også)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker primært hjulvekter jeg får gratis fra dekksentre. Har også fått tak i noen blyplater som har vært på forsvarets ABC kjøretøy.

Nå etter dekkskiftsesongen så skal jeg på en rundtur til alle dekksentre i området for å samle bly. Tenkte også å ha en tom kasse bak i bilen så jeg kan stoppe om jeg ser noen andre dekksentre når jeg skal ut på en kjøretur :)

 

Hjulvekter fra dekksentre er blandet med sink da det er ulovlig å bruke bly på nye dekk. Lastebiler bruker fortsatt bly så det er også en potensiell kilde. Det er fortsatt mye bly i omløp fra eldre dekk du kan bruke. Du må derfor grovsortere ut sinken før det går i støpegryta. Det jeg har fått tak i har vært ca 50/50 bly og sink.

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite akuratt hva dykkerlodd er lagd av så vil jeg nok tro du kan bruke det. Er det blandet inn andre metaller enn bly så vil det flyte til toppen da bly en tyngst, og du kan da fiske det opp med en dyp skje.

 

Ta med en liter (13 kilo) og prøv. Det bør nok gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...