Jump to content

5,6x50R Erfaringer


Foxhound

Recommended Posts

Går i tanker om å skaffe drilling med riflekaliber 5,6x50R som burde passe fint til mitt bruk. Men har ikke erfaringer med denne patronen , finner heller ingen ladedata , ser heller ikke ut som feks midway har inne verken hylser eller diesett. Er det generelt vanskelig å få tak i lade komponenter i dette kalibret ?

 

Drillingen er beregnet for bruk til småvilt , og da først og fremst rev. Noen som har praktiske erfaringer med dette kalibret til revejakt ?

 

Hvilke kuler er å anbefale , 50 eller 55gr ?

 

Alternativt riflekaliber, om det skulle vise seg at nemte kaliber er vanskelig å skaffe komponenter til , er jo evt 223 eller 22-250. Har jo rifle i 22-250 fra før så det er et kaliber jeg kjenner. Men så er det denne " R " da , vet jo at det foretrekkes i bryt våpen selv om mange sier at det ikke er problemer knyttet til det.

Link to comment
Share on other sites

www.hjemmelading.no har både hylser og diesett. Det ligger forresten et diesett og hylser/patroner ute for salg/bytte her på forumet. Ladeboken har ladedata fra 50 til 71 grains kuler. Dette kaliberet har samme kulediameter som 222, 223 osv med et godt utvalg i kuler. En ganske vanlig stigning i europeiske løp er 1:13, som burde funke bra til kuler i området 55-65 grain.
Link to comment
Share on other sites

Hei Foxhound

Jeg er den lykkelige eier av en drilling med 5,6X50Rmag :mrgreen:

Den blir mest brukt på bever og rådyr jakta men har også fått noen fine turer etter tiur, hare og rype.

Bruker 45 grs Barnes 50grs Sierra Blitz King samt 50grs Norma fmj.

 

Har aldri savnet noe grøvere kaliber til dette småviltet i en drilling og når jeg er på storviltjakt så bruker jeg rifle.

En drilling passer for meg kun til småviltjakt.

 

Kjøp RWS hylser hos Trond, Hjemmelading .no

Anbefaler R patronen. Enkel å få ut om vinteren når du er kald på fingrene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill.

 

Jeg har jo drilling pr i dag , men den blir solgt om / når jeg bestemmer meg for ny drilling. Riflekalibret på den drillingen jeg har er 6,5x57R , et bra kaliber i en drilling , men hovedgrunnen til at jeg tenker bytte riflekaliber er at jeg føler jeg for ofte må holde igjen skudd på reven grunnet rikosjett farer her i vårt steinete terreng. I tilegg så er det jo et unødig stort kaliber til smårovviltet + kråker og slikt.

 

Derfor vil jeg jo bruke kuler som gir minimalt fare for rikosjetter. Jeg har meget god erfaring med Hornadys V-max i 22-250 og hadde tenkt å evt teste de samme kulene i en evt ny drilling. Tenker da spesielt på 50 eller 55gr V-Max. Med de dårlige skinnpriser det er på mikkel nå om dagen spiller det ingen rolle om utgangshullene blir store så lenge mikkel blir liggende og faren for rikosjetter er et minimum.

 

Skal sjekke ut den hjemmelading siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...