Jump to content

Jakthundtradisjoner...


Flashman

Recommended Posts

Sitter å titter litt etter jakthundbøker, og som vanlig har jeg vanskelig for ikke å titte innom amazon.co.uk og se hva som finnes der, jeg har tidligere handlet litt bøker om rådyrjakt ol derifra og har plukket opp litt om hunderaser ol de bruker til jakt over der.

 

Dette gjør at jeg blir sittende med litt undring og spørsmålene blir da stilt her:

 

Hvorfra stammer norske jakthundtradisjoner ??

 

Iforhold til hva jeg klarer å skjønne ut fra engelskmennene har de mye mer fokus på allbruk, såkalte "gundogs" enn hva vi har her i landet.

 

Kan dette komme av at engelskmennene (etter min tolkning) har vært mer alltjaktende ?? eller er det ett eller annet særnorskt i spesialiseringen som jeg oppfatter ligger i norske hundetradisjoner ??

 

Ett par linker til bøker jeg har tittet på hører med:

http://www.amazon.co.uk/Versatile-Gundog-Training-HPRs-Rifle/dp/0948253754/ref=pd_sim_b_title_10

Denne omhandler i engelsk terminologi, trening av Hunting pointing retriver for hagle, rifle og falk...

 

http://www.amazon.co.uk/gp/product/1853104191/ref=sib_rdr_dp

Og denne om spaniels...

 

Hvem føler seg kallet til å synse om dette, eller kanskje rett og slett vite noe ??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Siden du oppfordrer til synsing så...

 

Noe av forskjellen vil jeg tro har grunnlag i vilttettheten. I engelsk kulturlandskap er det vel såpass mye vilt, at evnen til å følge ett spor over lengre tid for å finne vilt ikke er nødvendig. Der er altså mer effektivt med bikkjer som loser på det de tilfelldig kommer over, eller finner i løpet av kort tid ved å følge fersk fot. Her til lands derimot, er det mange plasser såpass langt mellom viltet at det kansje lønner seg og holde seg til ett eldre spor når det først er funnet? Og dermed har hundene våre utviklet seg mer som spesialister? Som sagt bare synsing. En annen ting er jo at her rett og slett er færre viltslag.

Link to comment
Share on other sites

Klart det blir synsing/hypoteser ut av det - men rent personlig finner jeg forsåvidt problemstilling interesant ut ifra hva som er "hjemmeterreng" og generellt som en betraktning av forskjellene i jaktutøvelsen. Her hjemme har jeg ett inntrykk av at det er en eller annen spesialisering av jaktinteressen, ihvertfall av utøvelsen kontra utaskjærs. I hvertfall i forhold til den gjengse jegers ønske/lyst/mulighet til å komme hjem med en "mixed bag" som engelskemenna kaller det.

 

Er relativt sjelden jeg har sett/hørt om norske jegere som har flere sorter vilt i sekken etter endt tur, men det er klart at vilttetthet oa spiller inn. Men som sagt, synes jeg det er interesant å spekulere rundt forskjellene... :)

Link to comment
Share on other sites

Flashman skrev:

Iforhold til hva jeg klarer å skjønne ut fra engelskmennene har de mye mer fokus på allbruk, såkalte "gundogs" enn hva vi har her i landet.

 

Kan dette komme av at engelskmennene (etter min tolkning) har vært mer alltjaktende ?? eller er det ett eller annet særnorskt i spesialiseringen som jeg oppfatter ligger i norske hundetradisjoner ??

Etter min oppfattning så er Engelskmennene de som virkelig har spesialiserte hunder. Retrivere, settere, pointere, spaniels, terriere, beagle, foxhound.

 

Tyskerne derimot tenker hund på en annen måte. Der er allsidighet og bruksegenskaper dominerende egenskaper. Et godt eksempel er den tyske jaktterrieren. Terrieren er opprinnelig britisk, mens tyskerene har utviklet en meget allsidig terrier.

 

Hvorfra stammer norske jakthundtradisjoner ??

Jeg kan på ingen måte gi noe utdypende svar på dette. Eneste jeg kan bidra med er å stille et nytt spørsmål: Hvilken betydning hadde utviklingen av kruttvåpen for jakthundens utvikling?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Må si meg enig med guttapåskauen - engelskmennene har jo høyt spesialiserte hunder. Vi har hentet en del av dem hit, slik som de guttapåskauen ramser opp. I tillegg har vi de norske harehundrasene, hygen og dunker, som ble tatt inn av d'herrer ved samme navn, Hygen og Dunker. Jeg har hørt historiene om hvordan de kom til landet, husker dem som ganske interessante. Det er sikkert mulig å finne historiene på raseklubbenes hjemmesider.

Norsk elghund har sikkert en lignende historie. At rasene er så til de grader spesialisert, kan vi vel takke avlsreglene for. En elghund skal helst stå i los til neste uke og følge losdyret gjennom kirkesognene. Ikke lett å komme med en laika da, for eksempel, som ofte har det med å slippe losdyret om det skjener ut, og som like gjerne velger en grevling om den viser seg. Men det er likevel elghundkara som har avlsansvaret.

 

Man kan mene hva man vil om dette. Jeg håper jeg ikke sporet helt av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...