Jump to content

Beste blylegering for jaktkuler, 45/70


stigamundsen

Recommended Posts

Tenkte eg skulle starte ein tråd der eg legg ut resultata frå ei rekke med testar eg har tenkt å gjennomføre for finne den "beste" blylegeringa for bruk i mi 45/70 bøylebørse (Marlin 1895 Guide Gun).

 

Min definisjon av beste: den legeringen som gir påliteleg ekspansjon i alle relevante hastigheter, frå munning til ca 100m, og som beheld tilnærma 100% restvekt. 

 

Har tenkt å teste ut ein 3-4 forskjellige legeringer (Bly/Antimon/Tin i prosent): 88/6/6, 92/4/4, 96/2/2 og 16-1 (bly/tin).

Blylegeringane vert smelta saman av forskjellige legeringar eg har som eg har testa med PMI. Den ferdige blylegeringen vert så testa for nøyaktighet. Desse resultata vert og vedlagt.

Same kuledesignet vert brukt i alle testane. Vekt vil variere med legering. 

 

Testoppsettet vert vanndunkar på 10m avstad. Kronografen er plassert på 5m. 

 

Fyrste blylegering: 88/6/6 (eksakt samansettning: 86,6/6,4/6,3): 

 

Låghastighetstest:

Hastigheit:              1228fps/374,3ms

Kulevekt:                 ca 380 gr (det er ca 2 grains variasjon på desse kulene) 

Restvekt:                 379,8 gr

Lengde:                   originalt 24,9mm, etter test 24,1mm

Meplat-diameter:    originalt 9,65mm, etter test 11mm 

Penetrasjon:            90-120 cm (kula vart funnen i 4 plastdunk. Desse er 30 cm djupe)

Krutt:                        Lovex D060, 28 gr

 

Mine foreløpige kommentarer: 

Ser ut som om pulverbelegget held nokon lunde stand? Om andre har betraktningar på dette mottas dei med takk. Det ser ut som om meplat'en er konkav, det er den faktisk ikkje.

For lite ekspansjon. Ingen reduksjon i vekt.

 

167689468_88-6-6lavestehastighet.jpg.7980c6d48bc233f6437113b97729f01e.jpg

 

 

Mellomhastighetstest:

Hastigheit:                 1482fps/451,7ms

Kulevekt:                    ca 380 gr (det er ca 2 grains variasjon på desse kulene) 

Restvekt:                    380 gr

Lengde:                      originalt 24,9mm, etter test 22,6mm

Meplat-diameter:       originalt 9,65mm, etter test 13mm 

Penetrasjon:               90-120 cm (kula vart funnen i 4 plastdunk. Desse er 30 cm djupe)

Krutt:                           Lovex D060, 35 gr

 

Capture.JPG.654e05926c4b11cf9eb4467ae64b619c.JPG

 

Foreløpige kommentarer: 

 

Byrjar å få litt meir ekspansjon her, men framleis litt for lite. Mepla'en er borti mot heilt flat! Artig å sjå slitasjemønsteret, berre slitt på kantane. Kan sjå ut som om pulverlakkeringa byrjar slite litt.

 

 

Høghastighetstest:

 

Her må eg skaffe meg noko anna krutt. 35 gr. med D060 er maks. Ser at Lyman oppgir bra resultater med Vihtavouri N130

 

 

Edited by stigamundsen
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant tema, og fint oppsett. Takker så mye for at du deler disse resultatene @stigamundsen

 

Jeg har funnet en god del av mine pulverlakkerte kuler i vollen. Jeg kan ikke huske å ha sett at lakken har blitt slitt av riflingen slik det fremgår av mellomhastighetsladningen din. 

 

Kan det være at lakken din kunne hatt godt av lengre baketid?

Den oppgitte baketiden refererer til tid (f.eks 20min) etter delene har oppnådd den aktuelle temperaturen (f.eks 20 grader). Det betyr i praksis at et fullt brett med tunge kuler krever lengre tid i ovnen en en liten gjeng små .22- kuler. Det er ingen skadelige effekter av eventuell «overbaking». Bare en tanke.....

 

Min magefølelse er at du finner lykken med 96/2/2.

Fortsatt lykke til med testingen, og hold oss oppdatert! Glimrende tiltak!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gode tankar når det gjeld lakkering. Var ikkje heilt nøgd med resultata på desse kulene. Måtte bake to gonger for å få god dekkning, og ein kan sjå på kulene at det er litt "klattete". Fyrste forsøkete dette, så rekner med det vert betre etter kvart. 

 

96/2/2 kan godt vise seg å vere det beste, ja. Fant ein test inne på det amerikanske kuule-forumet der ein kar hadde testa samme eigenskapane eg leiter etter her, men han hadde laga seg til med ein Charpy-testrigg (slagtest) og han kom fram til at 92/4/4 var det seigaste. Men det vil vise seg etter kvart. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det en feilskriving på kulediameter?

Jeg lurer på hvordan du får kuler på 9,65 mm til å fungere i 45/70 der du bør ha minst 11,5 mm?

Ellers et meget godt tiltak, jeg tror det er den bløteste legeringen som gir best ekspansjon, men ikke alltid best presisjon. Muligens må du gi avkall på litt av begge deler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, ikkje feilskriving, men berre dårlig definert. 9,65 er diameteren på meplat'en. Tenkte det var denne som er viktigst. Skal spesifisere litt kva målet betyr. 

 

Det er nok den blautaste legeringa som gjer best ekspansjon, men eg trur ikkje eg treng "maks" ekspansjon. Byrjar jo allerede på 11,5. Så er det jo og denne effekten av stor og flat meplat. Har lest ein god del om dette. Er ein del "delvis" truverdige kjelder som hevder at effekten av dette kompanserer for mindre ekspansjon. Men her er eg langt ute i teorien. Har ikkje noko reel erfaring. 

Link to comment
Share on other sites

Du behøver kun se på de kuletyper som ble brukt på bøffeljakt i USA på slutten av 18 hundretallet så får du et svar som er underbygget av hundretusener av døde bøfler. En tung solid kule med moderat hastighet (svartkrutthastighet) gjorde jobben med svært begrenset ekspansjon.

Effekten av meplat er litt usikker, noen påstår at det gir bedre effekt, noen mener at den viktigste effekten er at den penetrerer mer stabilt. Semi Wadcuttere i pistolkalibre for jakt er kjent for god effekt. Uansett har den ingen ulemper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då er det på tide med ein liten oppdatering på dette prosjektet. Har ikkje fått skote noko meir, men har laga klar dei tre andre blylegeringane eg har tenkt å teste. 

 

16/1-legering. Denne endte opp med denne samansettningen: 

Bly:            92,7

Tinn:          5,7

Antimon:   0,6

Skulle sjølvsagt ikkje vore med antimon, men satser på at det ikkje gjer den heilt store forskjellen. 

 

96/2/2-legering. Denne endte opp med denne samansettningen:

Bly:           95,1

Tinn:         2,0

Antimon:  2,3

I denne legeringa fant eg 25 andre elementer! Brukte ein del nedsmelta blybokstavar frå trykkeri her.

 

Lyman #2. Denne endte opp med denne samensettningen:

Bly:           90,6

Tinn:         4,3

Antimon:  4,3

Denne legeringa skulle eigentleg vere 90/5/5, men dette får verte det eg går for. 

 

Ellers ser eg at dei innlegga eg laga for å legge inn desse testane ikkje lar seg redigere. Så når eg er ferdig lagar eg ein ny post med alle resultata. Så kan ein finne alt på same plasse. For dei som er interessert :-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...