Jump to content

Innjaging Petit Basset Griffon Vendeen


Griffen

Recommended Posts

Har en PBGV valp på 6 mnd. Han jager allerede godt, hadde lostid på 75min 5 mnd gammel. Får stadig forskjellige råd om innjaging på rasen. Noen mener de ikke har psyke som er sterk nok til lange drev ved ung alder, andre mener de fort kan lære seg dummheter i ung alder, andre igjen sier bare å stå på jo mere de er ute jo bedre jakt hund. Noen her som har erfaring med rasen og gode råd? Er usikker og det virker for meg som det er like mange meninger som jegere om dette temaet.

Link to comment
Share on other sites

Vær mye ute med hunden, og la den få utvikle seg i sitt tempo.

Ha mange korte positive økter (0,5-1,5 time), isteden for at du setter av en hel dag nå og da.

Noen er tidlig modene, mens andre ikke er modne før ved 2-3 års alder (tror kanskje Basseter er noe tregere en andre raser?).

 

Min nåværende PBGV er nå 10 år og har hatt sine beste sesonger fra han var 5 år.

Ennå mye hund igjen selv om han er 10, alt går ikke like fort, men søk og utredning ved tap er skjelden noe problem.

(I høst har jeg kun en dag uten los, men da var det bra mye snø og kaldt).

 

Tips:

1. Skal du ta blodsporprøve (godkjent ettersøkshund), bør du prioritere dette før du har jaktet for mye ferskspor.

 

2. Skal du få hunden til å søke ut, bør du bevege deg selv svært lite og være i et terreng hvor det ikke er for mye vilt.

Når hunden er ute på søk står du i ro til den kommer tilbake til deg !

 

3. En Garmin Astro peiler er et godt hjelpemiddel for å holde hundeeier i ro. Du har full kontroll på PBGV.

 

Lykke til med noen hærlige loser...!

Link to comment
Share on other sites

Du bør gjøre deg opp en mening med det du gjør, fordi det du driver med nå vil stå skrevet i stein inne i hodet på hunden resten av livet. Jeg vil uten tvil si at lostider på 75 minutter ved 5 mnd alder er ren og skjær galskap fordi en så ung hund har ikke utviklet seg til å være borte fra flokken (deg) så lenge.

 

Det er sikkert morro for en ung og uerfaren jeger å få hunden til å jage ved ung alder, mulighetene til å ødelegge et stort talent er meget stort.

 

For de jakthundeiere som har drevet på en del år vektlegger gjerne andre ting enn losminutter, disse kommer etterhvert og sant og si driter jeg i om hunden jager 40 eller 80 minutter.

 

Det jeg setter pris på er om hunden kan jobbe selvstendig og det kan ikke en valp, derfor setter jeg ikke en valp i rådyrspor " for å se om den jager" -hvis jeg gjør dette har jeg hoppet over det det vesentligst en jakthund skal ha ; egenskapen til å finne vilt på egenhånd.

Konsekvensen av en slik manøver vil sansynligvis forfølge deg gjennom resten av hundens jaktliv; dvs du finner sporene ! og hunden jager hele dagen og halve natten. og siden den ikke har lært å returnere må du hente prylen med bil i en annen kommune :D

 

Dette kan være et scenario og jeg har vel sett dette altfor ofte og grunnen er rett og slett at hundeeieren ikke har den nødvendige tolmodighet som skal til for å få en god jakthund.

 

det var et innslag på NRK 1 som het " når tid ikke har noen betydning" om to harejegere som filosoferte over harejakt generellt, vel de karene var vel noe tilbakelent - men de hadde absolutt et budskap.

Link to comment
Share on other sites

Vær mye ute med hunden, og la den få utvikle seg i sitt tempo.

Ha mange korte positive økter (0,5-1,5 time), isteden for at du setter av en hel dag nå og da.

Noen er tidlig modene, mens andre ikke er modne før ved 2-3 års alder (tror kanskje Basseter er noe tregere en andre raser?).

 

Min nåværende PBGV er nå 10 år og har hatt sine beste sesonger fra han var 5 år.

Ennå mye hund igjen selv om han er 10, alt går ikke like fort, men søk og utredning ved tap er skjelden noe problem.

(I høst har jeg kun en dag uten los, men da var det bra mye snø og kaldt).

 

Tips:

1. Skal du ta blodsporprøve (godkjent ettersøkshund), bør du prioritere dette før du har jaktet for mye ferskspor.

 

2. Skal du få hunden til å søke ut, bør du bevege deg selv svært lite og være i et terreng hvor det ikke er for mye vilt.

Når hunden er ute på søk står du i ro til den kommer tilbake til deg !

 

3. En Garmin Astro peiler er et godt hjelpemiddel for å holde hundeeier i ro. Du har full kontroll på PBGV.

 

Lykke til med noen hærlige loser...!

 

 

Takk for svar. Astroen er på plass, godt hjelpeiddel. Prioriterer blodspor nå, når godkjenning evt er på plass får vi jobbe med søk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...