Jump to content

Er det noe praktisk forskjell på Norma DL Felt, Norma DL og Norma GT?


700R

Recommended Posts

At felt versjonen har noe høyere utgangshastighet skjønner jeg naturligvis, men har det egt noe praktisk betydning for skyting ut til si 600m. Mer fart gir jo litt mer vindstabilitet, men hvor mye snakker vi egt. Merker dere noe effekt av coatingen på DL kulene? eller er det mer teoretisk nytte? Brenner man løp mye fortere med felt ammo vs normalladd? 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg og noen bekjente har starta med litt lh skyting og funnet ut at Rekruttammo ikke var det beste til formålet xD

Link to comment
Share on other sites

Var vel ikke noen bombe at rekruttammo ikke er ideelt til LH. Men 6,5gr Lapua Scenar går som et strek ut til 400m om en lader de til ca 850 m/s (2,55 g Nc 96m) og da slites det veldig lite løp. Fruen foretrekker slike da hun ikke liker rekyl. Løp holder gjerne 4-5000 skudd.

Jag bruker selv 8,4 g DL ladet til +900 m/s når jeg skal skyte mer en 3-400m (+3 g N-19) og da går det mye løp sjelden de varer mer en 2000 skudd. Til vanlig baneskyting bruker jeg 8 g sierra med 2,65 g Nc96m bak som gir ca 850 m/s disse blir mer stabil i vind en 6,5 g kulene til fruen. Ser tydelig att hun må kneppe mer på vinden en jeg må og får i tillegg større utslag når vinden varierer under seriene. Med disse holder et løp gjerne 3-4000 skudd.

Men jeg har nå hatt en del løp som har dødd etter bare et par tusen skudd også.

Nå bruker jeg bare S/L løp da jeg synes de varer lengst og gir best presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, vet ikke om jeg har mye å bidra med når det gjelder sammenligning, men jeg bruker standard Norma DL på 200m banen, og så bruker jeg Norma DL Felt på DFS feltskyting og langhold.

Jeg har vel aldri strukket vanlig Norma DL lenger enn 350-380m, og på det holdet fungerte alt veldig fint.

Norma DL Felt har jeg smelt stål på over 800m med

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt er forskjellen på 600 meter med Norma felt og baneammo 11 eller 13 klikk til siden om du bruker mil/mil kikkert, og skyter i 4ms ren sidevind.  Dette hvis du har løp til å få henholdsvis 900ms på kula eller 800ms. Med andre ord ikke revolusjonerende forskjell. Jeg skyter jevnlig ut til over 1000 meter med den samme kula i 830-840ms, det viktigste etter min mening med langholdsskyting er å skyte endel så man bli vant med det man skyter med, for vinden vil påvirke uansett. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, bardp said:

Var vel ikke noen bombe at rekruttammo ikke er ideelt til LH.

Store forhåpninger var det nok ikke, men fristrelsen for å prøve ble litt for stor når man hadde igjen en 1400-1500 skudd fra DFS tida.

16 hours ago, pererik said:

forskjellen på 600 meter med Norma felt og baneammo 11 eller 13 klikk til siden om du bruker mil/mil kikkert, og skyter i 4ms ren sidevind

Var ikke enormt utslag det nei. 

 

Siden forskjellen ikke er horibelt stor på "effekt" er det merkbar forskjell på løp slitasje om man bruker Norma GT bane vs norma DL felt?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, 700R said:

slitasje om man bruker Norma GT bane vs norma DL felt?

Dette er det mange erfaringer og meninger om og det er vanskelig å kvantifisere pga forskjellig bruk og piper også er forskjellig. Men ja der er forskjell, og jeg har lest dfs skyttere skrive de får 6-7 tusen skudd ut av pipa med baneammo, og under halvparten med feltammo. Så stor forskjell vet jeg ikke om det er, men jeg ville forventa betraktelig lengre pipeliv med rolige ladninger. Feltammoen er relativt heftig ladd, og x55 er jo strengt tatt en liten magnumpatron

Link to comment
Share on other sites

Utbrenning av bakre del av løpet kommer som et resultat av krutmengde og trykk/temperatur. Nå gir DL kula litt mindre trykk en den blanke og sliter derfor litt mindre men det er ikke nokk til og kompensere for den økte kruttmengden i feltpatronen så den sliter nokk mer på løpet en vanlig baneskudd.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg da ikke voldtar løpet "skyter superraske serier, flere 10 talls skudd på rappen" og holder med til 5 skudds seirer med normal tempo og pause mellom serier for å kjøle ned løp. Kjøper jeg norma GT bane så vil jeg kunne forvente en levetid på løpet rundt 4000 skudd?. 

Mens om jeg dytter på med DL selv med sitt fancy belegg så dør løpet mellom 1800-2500. 

Forskjellen mellom patronene er heller ikke så mye når det står mellom 11 og 13 klikk.. og med gt så får jeg ca dobbelt levetid på løpet? 

Om dette er tilfelle så ser jeg ikke noe fordeler med DL.

 

Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Er det noe praktisk forskjell på Norma DL Felt, Norma DL og Norma GT?

Når sant skal sies så driter jeg i løpsslittasen jeg bruker de skuddene jeg synes jeg treffer best med. Det er da det virkelig blir morsomt å skyte. Om det går en eller to kroner pr smell i løp er nå ikke så nøye det er uansett andre ting som koster mer med skytingen en akkurat det. Og løp får en da kjøpt så mye en vill av. Og med fornuftige system kasser skifter en de nå selv på 5 min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...