Jump to content

Rypa ble avglemt, hjelp!


Marbre

Recommended Posts

Hei

 

Hadde et trist uhell der 7 ryper fra frysern ble liggende igjenn på gulvet i en pose etter omorganisering. De har da tinet i romtemperatur og ligget der i drøyt 2.5 døgn. Lukter nå soppas vilt at jeg nesten syns det er i overkant. Noen som har vært borti noe slikt? Skal jeg gamble på å fryse de på nytt? Bør jeg være skeptisk på om de kan spises? 😢

Link to comment
Share on other sites

Hva er romtemperaturen? Er det en kjeller med 12 grader så var de sikkert ikke tint før etter 36 timer. Eller??? Da kan de sikkert klare en dag til i kjøleskapet. Kanskje???

 

Det er bare å invitere gjester som ikke er vandt med viltkjøtt. Det er ikke mye som har så mye viltsmak som bedervede ryper, brunstig reinsdyrbukk og vomskutt elg.🤢

 

Jeg vil også benytte anledningen til å sitere dyrlegen i Flekkefjord, som under krigen fikk spørsmålet om det gikk an å spise ei syk ku. "Viss det er godt nok kokt og stekt, så kan du spise det om det så er Fanden selv."

Link to comment
Share on other sites

Heller en plass mellom 15 og 18 grader, og de er godt tint. Kan jo eventuelt bekrefte/avkreft om tint rype ikke kan fryses på nytt. Har laget mye rype opp gjennom men ikke vært borti lukt som dette. Kan ikke si det lukter rottent heller, bare veldig vilt kanskje. Siste alternativ er å spise de torsdag/fredag, i fare for å servere dårlig mat. Rykter tilsier de tåler å ligge romtemperert i dagesvis men skriver her for høre om noen har erfaringer rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...