Jump to content

Anbefalinger vedlikeholds


mike79

Recommended Posts

Ved vått vær:

  • Tørker av den med en fille, og lar den lufttørke.
  • Noen dråper på en pussefille som jeg gnir lett over våpenets metalldeler. 
  • Trekker en boresnake gjennom løp(ene) et par ganger. Om haglen/riflen skal stå en stund til neste gang så putter jeg på noen dråper olje på enden av boresnaken.

Ved tørt vær:

  • Setter den inn i våpenskapet.

 

1-2 ganger i løpet av året tar jeg våpenet mer fra hverandre, renser, oljer og setter inn stokk med skjefteolje.

 

Dette gjelder jaktvåpen.

Konkurransevåpen har et helt annet vedlikeholdsregime med mye hyppigere puss og mer remedier. 

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke. Helt basic utstyr holder.

 

Filler kan være gammelt putetrekk klippet opp i biter.

Start enkelt, og så kan du heller bygge på senere.

Et kjapt "starter-kit" som kan dekke det meste for rundt 200kr kan f.eks være dette:

 

Våpenoljen har jeg brukt i flere år og den funker bra.

Pussesettet har jeg ikke forsøkt selv, men det ser ut til å inneholde alt du trenger.

 

Edited by Bartemannen
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Bartemannens tilnærming.

Men hvor mye skal du trene? Jeg trener med jaktrifla på jaktfelt. Når jeg kommer hjem sender jeg rikelig olje gjennom løpet, da kan sot og salt stå og surkle til jeg får tid å pusse. Og jeg hadde ikke greid meg særlig mange hundre skudd uten kobbersolvent.

Link to comment
Share on other sites

Synes det beste er å ha en hel og udelt pussestang med noen bronsebørster og pusselappholdere i tillegg. Men et pussesett er greit å ha på reise. Ellers så drar jeg alltid over stålet med en oljefille og trekker igjennom løpet med en lapp med olje før rifla settes i skapet. Jeg pleier også å dra gjennom løpet på banen med en olja bronsebørste mens det ennå har en lunk. Mulig det blir "overkill" men innbiller meg at da har dritt og karbon ikke rukket å feste seg. Når jeg er hjemme trengs det bare et par lapper, så er løpet klart for neste runde. Kopper og karbonfjernere brukes en gang i året.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...