Jump to content

Tysk Kikkert


Barth

Recommended Posts

Har arvet en håndkikkert etter far, flittig brukt på våre turer, minnes jeg. Han fikk tak i den under krigen en gang, i bytte mot et par piggsko, har han fortalt. Nå hadde det vært interresant og vite litt om denne litt spesielle. Det er en 6x30, stemplet "Dienstglas" i gotiske bokstaver på høyre side, hvor det også står et nr + H/6400. På venstre side " bmj " og KF i store bokstaver under. Justerbar fokus på begge øyne, og det spesielle -- I det høyre øye en vannrett to-sidig 5-delt skala fra 0 - 40. Utstyrt med et helt lokk over, i skinnreimer.

Noen som vet noe om den ??

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset! Søkte litt på nettet, og fant ut at kikkerter med KF-merket er laget for kulde-områder. Passer vel for vårt klima. Men ingenting om skalaen i høyre "øye". Lurer på om det var standard i Dienstglas, eller bare for artillerister ol.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Tyskerne brukte  360 ° inndeling eller H6400  . H6400 er en sirkel med radius 1000m  delt opp i 6400 streker i sirkelen  . Dvs at man har ca 1m mellom hver strek i en avstanď av 1000m . Dette systemet er overført til da en annen skala i din kikkert .

H6400 systemet blir brukt til peiling hvor da 0 er kalibrert opp mot Nord .

Jeg har 2 stk Peileapparater til 18x80- 20°  Scheinwerfer  Richtungsweiser  da med 6400 system samt et lite peileapparat  for Stangenfernrohr  / Scherenfernrohr  med 360 ° system . 

Jeg bruker da en zeiss 18x80 på det ene store og en zeiss BNZA 8x60 med montering Tuza2a på det andre .

Tyskerne styrte også Lyskastere og lytteapparater ved hjelp av kikkert . 

 

 

 

 

 

 

 

20170306_160425-1.jpg

071.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...