Jump to content

Jegerprøve eksamen 2021


Mazeking

Recommended Posts

Da har jeg etter mye om og men omsider fått dato for jegerprøveeksamen. Har vært på kurs og lest jegerprøveboka opp og ned og fram og tilbake. I tillegg har jeg tatt testene på njff sine nettsider. Fortsatt er det kinkig å ha kontroll på hvor alle fugler hekker og hvor mange egg de legger… Ellers har jeg kontroll på det meste annet.

 

Ser det er litt inkonsistens mellom det som ble lært på kurset og hva njff sine tester sier, ihvertfall på følgende spørsmål : «Mårhund kan felles hele året», står det i papirene vi fikk på kurset. Testen på njff sier Mårhund kun kan felles mellom 10.9 og 28/29.2. Usiker på hva som faktisk er fasit her.

 

Er det noen siste stalltips på kinkige spørsmål? Har noen av dere avlagt eksamen etter at ny våpenlov tredde i kraft?

Edited by Mazeking
Skrveleif
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte denne app for nylig https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zyberchief.jaktquiz_norge 

Ellers var jeg overrasket over hvor lett prøve var i forhold til appen.

 

Et godt tips er at krysse av til eksamen kontroller senere, på alle de du er i tvil om ,og ikke 100 procent sikker på.

Så kan du telle alle dem du ikke er sikker på.

 

Hvis de er under 10, så er du nesten sikker på at bestå.

Eller alle dem du har tikket kontroller senere, bruger du ekstra tid på ,husk der er 33,3 % sjanse på at svare rigtig, så statistisk vil du svare rigtig på en del selvom du ikke kjenner svarene.

Jeg var selv nervøs for arter, men når spørsmålet var 

Her er et villsvin en ekorn en rype.

Klikk på ekornet,

da skjønte jeg eksamen ikke var så vanskelig.

 

Bruk god tid ,ticket kontroller på alle du er i tvil om, se alle spørsmålene igjennom et par gange flr du levere så skal det gå bra.

 

Jeg fik kun et spørsmål etter nye regler, og det var om oppbevaring av våpen i bilen, hvor jeg svarte at man ikke trengte at ta sluttstykke med seg.

 

Man får ikke vite hvilken svar man har svart feil på.

 

Ellers er Eksamen bygget opp sådan her(tok et screenshoot til slutt)

1959299693_jaktprveresultaterKopi.png.a3f9b5a8eab71a77e70564f6946e2f25.png

 

Edited by Mikkelh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mikkelh said:

Jeg brukte denne app for nylig https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zyberchief.jaktquiz_norge 

Ellers var jeg overrasket over hvor lett prøve var i forhold til appen.

 

Et godt tips er at krysse av til eksamen kontroller senere på alle de du er i tvil om og ikke 100 procent sikker på.

Så kan du telle alle dem du ikke er sikker på.

 

Hvis de er under 10 så er du nesten sikker på at bestå.

Eller alle dem du har tikket kontroller senere bruger du ekstra tid på ,husk der er 33,3 % sjanse på at svare rigtig så statistisk vil du svare rigtig på en del selvom du ikke kjenner svarene.

Jeg var selv nervøs for arter, men når spørsmålet var 

Her er et villsvin en ekorn en rype.

Klikk på ekornet,

da skjønte jeg eksamen ikke var så vanskelig.

 

Bruk god tid ,ticket kontroller på alle du er i tvil om, se alle spørsmålene igjennom et par gange flr du levere så skal det gå bra.

 

Jeg fik kun et spørsmål etter nye regler, og det var om oppbevaring av våpen i bilen, hvor jeg svarte at man ikke trengte at ta sluttstykke med seg.

 

Man får ikke vite hvilken svar man har svart feil på.

 

Ellers er Eksamen bygget opp sådan her(tok et screenshoot til slutt)

1959299693_jaktprveresultaterKopi.png.a3f9b5a8eab71a77e70564f6946e2f25.png

 

Genialt! Da ser man vekting av spørsmål pr kapitel. Har gode notater så skal legge et ekstra gir på de kapitlene med høy spørsmålsrate.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prata med en kar etter eksamen. Han fortalte at bildene på spørsmålene rundt artkunnskap var nøyaktig de samme i Jegerprøve appen linken inn over som på eksamen. Der fikk jeg et par feil da jeg ikke hadde brukt appen.

 

litt mistenkelig at bildene er klin like? Noen i «jegerprøvernemda» som tjener penger på si ved å lekke originalbilder til appen?

Link to comment
Share on other sites

Gratulere, med meg tok det et par timer så hadde jeg fått melding via alltinn.

Angående at det skulle være det samme på arter kan jeg ikke gjenkjenne, i appen er der 3 fugler for eksempel , og så spør den hvilken er fjellrypen, eller 3 seler.

 

På eksamen er det hele tiden 3 forskjellige dyr, så som villsvin en fugl , ekorn .

Kan være bildene er det samme, men spørsmålene er ikke de samme.

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...