Jump to content

Fabarm til skogsfuglen? 66 vs 71 cm løp?


ko-stens

Recommended Posts

Er i løypa for å skaffe meg ny hagle i 12/76 til skogsfugljakt.

 

"Alle" anbefaler Beretta Silver Pigeon (686 MY19) i prisklasse omkring 20 000,-, og den er tungt vurdert. Men så har jeg glant litt rundt... Fabarm Axis Grey AL 12/76 med 66 cm løp. Kan det være noe? 

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=125&prodid=18948

 

fabarm axis grey al 12m 66cm lop

 

Den ser i det minste bra ut, synes jeg...

 

Lurer i grunn litt på dette med løpslengde og. Berettaen har 71 cm løp. Den kan fås i 67 cm og, men jeg finner ingen som har den. Fabarm har også en variant som heter Axis Sporting&Hunting som har 71 cm løp. Den koster et par tusen til. Imidlertid er den kanskje litt tung, med 3,35 kilo. Har aldri hatt så tung hagle, men det er kanskje smak og behag. 

 

Burde jeg heller gå for 71 cm løp, egentlig? 66 cm gir vel litt kjappere sving, men har lengden så mye mer å si, egentlig? I skogen bør en jo i de fleste tilfeller være rimelig kjapp på labben sammenlignet med på rypefjellet (hvor jeg aldri er). Jeg har faktiskk ingen erfaring med 12/76 med 71 cm løp. Har tidligere hatt en Yildiz lettvekter med 66 cm. Bommet mye på skuddene hvor jeg hadde god tid, mens jeg ofte traff på de kjappeste skuddene. Mulig det var tilfeldig. Merkelen jeg har i dag, en 200E, har 70 cm eller noe slik, men den er i 16/70. Bommer like godt på alle hold og situasjoner med den. Jeg er i grunn en elendig hagleskytter. Mye er på grunn av at jeg ikke har fått trent skikkelig, da det ikke akkurat flommer over med butikker som har lerduepatroner i dette kaliberet. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i "ørten år" gått på støkk etter rype, og da blir det ofte nødvendig med raske skudd før rypene er over alle hauger. Jeg bruker da en Beretta Ultralight med 67 cm løp, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke skaffa meg den litt tidligere. Det er mulig at jeg kunne hatt noen flere treffere, men ikke mange, med et 71 cm løp. Det som betyr noe er at hagla passer og at du trener så mye som mulig på banen. 

Link to comment
Share on other sites

Her går det virkelig fort i svingene! Sendte e-post til Jaktdepotet. Ikke noe problem å få lånepapirer så lenge søknaden er til behandling. Lite å si hvilken jeg velger, fikk jeg vite der, men det var nok et hint om 71 cm lengde, i og med det må bli en del trening. 

 

Rakk ikke å få svar fra Jaktia på Jessheim. Ringte dit da jeg er fryktelig utålmodig av meg, og om et par timer er jeg på tur ned for å hente en Beretta SP MY19 med 71 cm løpslengde... 

 

Tror kanskje kortere løp er bedre i skogen selv, etter erfaringene med Yildiz-hagla jeg hadde, men så må jeg nesten trene en del, og da er nok 71 cm bedre til det. Så da får det bli "langt" løp denne gangen!

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Løpslengde er en personlig preferanse, så du burde prøvd en før du bestemte deg, om du hadde gått for 66... Du har ikke gjort noe feil med å gå for 71 da. Gratulerer med ny hagle! Deler du en blypatron, og stapper den inn i hålet på bakstokken. Kan du vippe balansen bakover for å få en enda kjappere mer instinktive skudd i skogen. Om ikke den balanserer som en drøm allerede da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...