Jump to content

.250 Savage


Vaquero

Recommended Posts

.250 Savage har en interessant historie:

@Rugerdudskriver i tråden om .25 Gibbs at han er en gammel gubbe som skyter med .250 Savage. Skulle likt å visst om det var med Savage model 99, en kjent bøylerifle for seg selv.

.250 Savage ble designet av Charles Newton i 1914/15 som Savage Arms Company introduserte for sin model 99, innledningsvis var patronen tiltenkt laborert for en 100 grain kule som leverte v/0 i 2800ft.

Savage Arms Company ville heller slå igjennom med en 87 grain kule og dermed være den første kommersielle patronen som leverte v/0 i 3000 ft. Derav 250-3000 Savage.

Denne hylsen til Savage ble også i 30-årene gjenstand for villkatt-folkets kreativiteter (det var mye private eksperimenter på den tiden, eks .35 Whelen med flere). I 1937 ble derfor 250 hylsen krympet ned til en villkatt for en .224" kule. Først i 1965 introduserte Remington denne villkatten som .22-250 Remington. Tilbake til .257" kaliber, .250 Savage ble også brukt i Savage boltrifler som model 20 og model 40. Etter hvert ble .257 mer populær som .257 Roberts (introdusert i 1934) og .250 Savage patronen kom mer og mer i skyggen til fordel for Roberts. Nå er ikke .257 Roberts noe førstevalg her i Norden, vi har jo en litt mer potent 6,5x55.

.250 Sav.JPG

.250 Savage.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 11 months later...

Sako`n kom tilbake med ei 63cm rustfri og flutet lilja pipe.

Etter innpussing og testladninger leverte den 5skudd samling på 12mm på 100m. 

Barnes tsx 100grs forlot løpet i ett snitt på 1013ms. Noe jeg sa meg godt fornøyd med.

0.5grs høyere ladning ga 40ms mer men også krater etter tennål. 

Så da gikk jeg ned igjen og sa meg fornøyd.

Den ble innviet i løpet av høsten og fikk 3, om ikke flere rådyr.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...