Jump to content

Prosjekt "VOSTOK"


Mausermekk

Recommended Posts

Hei godt folk... lenge siden sist jeg har frekventert dette forumet.. 
Jeg har gått å grunnet på nok et prosjekt.. Jeg gjorde for noen år siden en liten tråd på modifisering av en gammel M67 ref link 

Som jo til min forbauselse vekket større interesse enn forventet... 

Denne gangen har jeg pusset støvet av ei gammel Sovjetisk banebørse av merke "VOSTOK - ett eller annet"... 
Dette er arvegods etter min avdøde farfar, og børsa er jo "krutegod" den... Men igjen... veldig tung og solid... og blir av den grunn lite brukt.. 

 

IMG_3881.jpg.e23a6555192175d6a13e0b3f778daf9b.jpg

 

Så tanken er litt som det var på M67 ombygginga... Lette litt på kjøttvekta, ny evt modifisert stokk.. med sikte om ei børse som kan brukes til både jakt og blink.... 
I dag stopper vekta på 5000 og noen gram.. Pipa måler ca 650mm i lengde og diameter på ca 23 mm hele veien..

Dette er også ei enkeltskuddsbørse. Noe som jo er litt tungvint.. 

Jeg ser for meg noe slik som følgende:

 

- Kappe pipa til 400mm

- Dreie ned pipediameter fra 23mm til "tynnere" - Usikker på profiltype.. 

- Bygge om fra enkeltskudds til en eller annen form for magasinløsning

- Modifisere stokk / evt ny stokk for å kutte vekt (dagens stokk veier ca 2kg)

 

Som det vises på bildet ovenfor, har jeg alt montert kikkertbaser... Dette ble gjort relativt ufagmessig for 13 år siden.. Så her blir det nok en liten ryddejobb for å fikse "skadene" jeg gjorde den gang da.. 


Første betraktning blir jo hvorvidt det er "forsvarlig" å potensielt ødelegge dette "smykket" av russisk håndverk.. Og nei den ligner ikke grisen, men presisjonen kan ingen si noe på.. 
Hva er konsensus blant medlemmene her?

 

 

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...