Jump to content

Kryssing av nabotomt


EdvardB

Recommended Posts

Hei

Jeg driver med jakt på jorder rundt på gården, og er heldig med at det er gjess som lander på høsten, og rådyr og rev som tar seg ut på de åpne slettene og åkrene på nattestid, men vind er jo noe å tenke på, spesielt nå i bukkejakta. Da dukker det plutselig opp noen spørsmål; Jeg veit det ikke er lov å jakte på andres grunn uten grunneiers tillatelse, men hvordan er det med å krysse andres jorder? Er det noe i veien med å krysse naboåkrene for å komme seg på riktig side av sin egen åker? (Selvfølgelig krysse uten å ødelegge avlinger) 

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke helt enkelt, og er dårlig beskrevet i lov og forskrift.

Generelt har du lov å gå over andre eiendommer når det er den korteste eller mest naturlige vei til ditt jaktterreng. Da skal du gå med tomt våpen. Det er ikke lov å gjøre dette for å drive dyr inn i ditt eget terreng, eller for å skremme dyr. Du skal så lang som mulig følge etablerte stier. 

I ditt tilfelle ville jeg tatt kontakt med eiere av de gårdene du ønsker å gå over og få tillatelse til å gå der for å komme i posisjon for å skyte dyr på ditt eget område.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, EdvardB said:

Er det noe i veien med å krysse naboåkrene for å komme seg på riktig side av sin egen åker? (Selvfølgelig krysse uten å ødelegge avlinger) 

Ja, og uten å ødelegge for eventuelle andre jegere. Kjent problemstilling også der man krysser andres utmark. Vi har løst saken med at vi sender en forespørsel pr. SMS til de som har jaktretten i de (få) tilfellene det er behov for å krysse naboeiendom pga. vindretningen. Og det går begge veier. Åpenhet og dialog er løsningen i slike situasjoner.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...