Jump to content

Hvordan er presisjonen til Remington SPS ?


PRS

Recommended Posts

Da jeg rett og slett er for veik til å gidde å dra med prs rifla (11kg) på jakt så må man jo bygge seg ett lite oppsett for ei rifle som er mer anvendelig til slike anledninger. Pr dags dato brukes en gammel rem i 30-06, og siden jeg er så sein på å året skal dette arvestykke forbli orginal. 

Det jeg nå sitter å lurer litt på er hva man kan forvente av presisjon i en Remington 700 sps 6,5 x 55. Tenker da ikke på presisjonen man får med den orginale plastbøtta, men hva man får i en skikkelig stokk. Det jeg spør etter er vel i all hovedsak om det er hensiktsmessig å kjøpe ei demorifle til en 6-10k der man har alt "ferdig" eller om man like greit skal gå dirkete til våpensmed å få ei rifle med 100% nyhtt løp, ei låskasse som er rettet i alle himmelretninger osv..

Forskjellen i pris er ikke hårreisende, men det blir for 20 lapper om man skal til børis. Så... er presisjonen i en kassa/løp til en sps god for 10 mm samling på 100m eller bør jeg bite i meg eplet og gå til børis?

 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, PRS said:

Da jeg rett og slett er for veik til å gidde å dra med prs rifla (11kg) på jakt så må man jo bygge seg ett lite oppsett for ei rifle som er mer anvendelig til slike anledninger. Pr dags dato brukes en gammel rem i 30-06, og siden jeg er så sein på å året skal dette arvestykke forbli orginal. 

Det jeg nå sitter å lurer litt på er hva man kan forvente av presisjon i en Remington 700 sps 6,5 x 55. Tenker da ikke på presisjonen man får med den orginale plastbøtta, men hva man får i en skikkelig stokk. Det jeg spør etter er vel i all hovedsak om det er hensiktsmessig å kjøpe ei demorifle til en 6-10k der man har alt "ferdig" eller om man like greit skal gå dirkete til våpensmed å få ei rifle med 100% nyhtt løp, ei låskasse som er rettet i alle himmelretninger osv..

Forskjellen i pris er ikke hårreisende, men det blir for 20 lapper om man skal til børis. Så... er presisjonen i en kassa/løp til en sps god for 10 mm samling på 100m eller bør jeg bite i meg eplet og gå til børis?

 

 

Tror det kan variere en hel del fra våpen til våpen, så om du ikke får prøveskutt den så skulle jeg heller satset på en tikka. Skal du allikevel innom børsemaker kan du like gjerne kjøpe en custom kasse fra Hansen selv om det da nok blir en del mer enn 20 tusen. 

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg litt sær, men personlig ser jeg ikke vitsen med å kjøpe custom kasse om man ikke skal opp på 338 lm eller andre særinger som ikke burde ha standard låskasse. Jeg kjøpte låskasse+ bolt der kassa var rettet fems, nye gjenger til løpsfestingen, klakker rettet og støtbunn på bolt rettet til en 6500kr. I tillegg ble det ett Liljaløp for 9500 inkludert gjenging for lydemper. Jeg fikk de også til å lage "taktisk bolt" som kosta 1000kr og for å runde av rifla så cerakota jeg hele sulamitten for 2100kr. 

Alt i alt flunkende ny rifle etter mine ønsker for rett under 20 000kr. Dette er da uten stokk naturligvis. 

 

Jeg har ikke angret, og rifla skyter like bra som dfs rifla :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Liten vits i å satse på butikkny remington 700 til 7-10.000 etter min mening, da hadde jeg heller satset på noe annet nytt. For stor "bingo-faktor" på b.l.a. piper og avtrekk etc. og retthet på låskasse og klakker etc. Selv hadde jeg da heller kjøpt noe annet nytt rimelig, eller fått bygget opp noe hos børsemaker, enn å betalt 7-10 lapper for noe halvferdige greier.

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, 700R said:

Nå er jeg litt sær, men personlig ser jeg ikke vitsen med å kjøpe custom kasse om man ikke skal opp på 338 lm eller andre særinger som ikke burde ha standard låskasse. Jeg kjøpte låskasse+ bolt der kassa var rettet fems, nye gjenger til løpsfestingen, klakker rettet og støtbunn på bolt rettet til en 6500kr. I tillegg ble det ett Liljaløp for 9500 inkludert gjenging for lydemper. Jeg fikk de også til å lage "taktisk bolt" som kosta 1000kr og for å runde av rifla så cerakota jeg hele sulamitten for 2100kr. 

Alt i alt flunkende ny rifle etter mine ønsker for rett under 20 000kr. Dette er da uten stokk naturligvis. 

 

Jeg har ikke angret, og rifla skyter like bra som dfs rifla :) 

 

Så du betalte under 3000 for selve rifla? 
16500

1000

6500

pluss avtrekk/kasse


Legger man til de nevnte 6-10000 er du på 23-27000 og ikke langt fra en ferdig Bat igniter. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Austergården said:

Så du betalte under 3000 for selve rifla? 
16500

1000

6500

pluss avtrekk/kasse


Legger man til de nevnte 6-10000 er du på 23-27000 og ikke langt fra en ferdig Bat igniter. 

Hadde bare dfs rifla fra før, men børis hadde låskasse liggende så kjøpte denne direkte.

Link to comment
Share on other sites

Just now, 700R said:

Hadde bare dfs rifla fra før, men børis hadde låskasse liggende så kjøpte denne direkte.

Jeg ser nå at jeg oppfattet feil. Du betalte 6500 for ferdig rettet kasse. Brukt antar jeg? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Austergården said:

Jeg ser nå at jeg oppfattet feil. Du betalte 6500 for ferdig rettet kasse. Brukt antar jeg? 
 

 

Stemmer! Børsemakeren har en del låskasser inne på lager til ulike prosjekter og det var ei slik jeg kjøpte. Rett og slett ei donorbørse de har fått tak i der i da har tatt kassa, retta osv og da selger for 6500 etter å ha rettet denne alle himmelretninger. 

Finnes sikkert mye fint av custom kasser, men for min del så jeg ikke helt poenget med å legge på 10 000kr bare for å få en custom når jeg fikk samme presisjon ut av en slik kasse. Nå var det riktig nok med orginal avtrekket til børsa, men jeg bytta ut dette med en triggertech. Det var vel ikke noe galt med det orginalet, men jeg liker best flat face- så da røyk det 2800kr til- men dette var jo strengt tatt ikke noe must da:). Man sparer vel ikke mye på rifler uansett ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...