Jump to content

Särna jakt


Espen Ravndal

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg og min far skal til Särna å jakte litt skogsfugl i september, lurte på om noen hadde tips til hvor det er bra meg fugl?

 

Snakket med noen som holder til i sveg og driver med salg av jaktkort og han sa at det ikke befant seg noen revir av ulv etc i Särna, noen som har en annen oppfatning?

 

Mvh

Espen 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Espen Ravndal said:

ulv etc i Särna

Søk med Google på Sarna og ulv og det vil komme en god del info.

Her en tråd fra 2011:

Utbredelsen av ulv i Norge og Sverige har økt en del siden 2011. Men det kan godt være bra fugl terreng, selv med ulv.

Link to comment
Share on other sites

Iflg siste statusrapport for ulverevir, var det ingen revir i dette området. 

Faktisk et ganske stort "høl" i midten av utbredelsesområdet til ulven rundt Särna, Älvdalen, Mora. 

Om dette skyldes dårlige registreringer, eller at det faktisk ikke er etablert ulv her skal ikke jeg si. 

 

Se side 13.

https://brage.nina.no/nina-xmlui/bitstream/handle/11250/2757076/bestandsstatusstorerovdyr2021_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to comment
Share on other sites

https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/viltskadecenter/Inventering/inventering-av-stora-rovdjur/inventering-av-varg/lopande-vargrapportering/

 

Särna ligger i kanten på Idre sameby, og sjøl om de ikke får innvilget skyddsjakt hver gang det er ulv innom, så hjelper det på bestanden. Men det er er stadig innom streifulv både på norsk og svensk side i Engerdal/Trysil-Idre/Särna området.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...