Jump to content

Ny våpenlov


Trugetur

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er ny våpenlov blitt innført, men her står det ingenting i forhold til at det lovlig kan oppbevares uten fastbolting av skap med egenvekt over 150 kg.

 

Jeg har et våpenskap med fastmonterte stålplater i bunnen som skal gi egenvekt på 151 kg. Må jeg bolte eller?

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452?q=vapenforskrift 2021#KAPITTEL_6

 

Link to comment
Share on other sites

Så var det den nye FG-520 godkjenningen. Vil det si at det ikke lenger er tillatt å oppbevare skytevåpen i utløpte FG godkjente våpenskap feks. Duun SGS-7 med FG-307/01? 
 

Tenk hvor mange som har våpenskap med utløpt FG godkjenning🙁. Vil det si at det blir inndragelse ved hjemme kontroll med et utløpt FG nummer på skapet?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Trugetur said:

Linker til en side som viser aktuelle og utløpte skap samt FG godkjenningsregel i forhold til vekt og bolting i gulv.

 

FG liste våpenskap

 

Har litt kalde føtter nå som mitt skap er utløpt😳

 

At FG-godkjenningen er utløpt innebærer vel bare at skapet ikke lenger kan selges nytt som FG-godkjent. Som @5.6×15mmskrev, så er ikke dette noe som har tilbakevirkende kraft. Var skapet FG-godkjent da du kjøpte det, så er det nok fortsatt å anse som FG-godkjent selv om godkjenninga er utløpt.

 

Det er nok ikke meninga at våpenskap skal trenge å byttes ut jevnlig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...