Jump to content

9mm versus .38 super rekylmessig


Hedmarkingen

Recommended Posts

Skal du drive med langhold? Siden du har supern som alternativ, regner jeg med at du skal lade selv. Dermed kan du få niern temmelig flat også. I tillegg får du bedre og billigere tilgang på hylser, mer kurante hylser og mer kurant våpen mtp deler og utstyr. Lader du begge til max, er supern en del skarpere i rekylen i forhold til niern. Jeg ville utvilsomt gått for 9x19.

Link to comment
Share on other sites

Skal du drive med langhold? Siden du har supern som alternativ, regner jeg med at du skal lade selv. Dermed kan du få niern temmelig flat også. I tillegg får du bedre og billigere tilgang på hylser, mer kurante hylser og mer kurant våpen mtp deler og utstyr. Lader du begge til max, er supern en del skarpere i rekylen i forhold til niern. Jeg ville utvilsomt gått for 9x19.

 

Nei, jeg skal ikke lade selv. Den skal brukes til "allround" skyting.

 

Jeg har også spørt på ett "større" forum :P

http://www.thefiringline.com/forums/showthread.php?t=327138

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal lade selv og har tenkt til å skyte mer enn et magasin eller tre i året er nok 9mm å foretrekke. Der har en et godt utvalg av ammo til en langt mer fornuftig pris. 38 super er sært, de eneste våpnene som er å se i omløp er rene IPSC Open-rigger.

Link to comment
Share on other sites

9mm versus .38 super rekylmessig ???

 

Siden det er så å si umulig å få kjøpt en 38 super uten Compensator (smellforsterker), så tror jeg faktisk en 38 super med comp har mindre følt rekyl.

Det heter ikke comp for ingen ting, den compenserer for noe...

 

Når du nevner bruksområdet ditt, som for meg fortoner seg difust og hva du skal med noe som er mer "flattskytende" enn en 9mm,,, blir jeg nyskjerrig på hva slags skyting du driver med :D

Tror alle opplever en vanlig fulladet 9mm som meget flattytende, i alle fall blant de vanlige håndvåpenkalibere.

 

Det finnes jo og andre 9mm kalibre å få, som kanskje går enda flatere... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at en Colt 1911A1 ( eller reproduskjoner av denne ) blir forholdsvis snill i rekyl pga at det våpenet egentlig er konstrukert for å håndtere .45 ACP. Vekten av våpenet ( 1.1 kg ) vil da være med å holde igjen en del av rekylen. Jeg har iallefall ikke sett så mange colter som IKKE er porta og fikla med. Det er iallefall dumt å "ødelegge" en orginal colt ved å porte den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at en Colt 1911A1 ( eller reproduskjoner av denne ) blir forholdsvis snill i rekyl pga at det våpenet egentlig er konstrukert for å håndtere .45 ACP. Vekten av våpenet ( 1.1 kg ) vil da være med å holde igjen en del av rekylen. Jeg har iallefall ikke sett så mange colter som er porta og fikla med.

 

Da har du ikke sett mange :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at en Colt 1911A1 ( eller reproduskjoner av denne ) blir forholdsvis snill i rekyl pga at det våpenet egentlig er konstrukert for å håndtere .45 ACP. Vekten av våpenet ( 1.1 kg ) vil da være med å holde igjen en del av rekylen. Jeg har iallefall ikke sett så mange colter som er porta og fikla med.

 

Da har du ikke sett mange :lol:

 

jeg skreiv feil :P

Link to comment
Share on other sites

Supern har maaange fordeler framfor 9x19, hvorav absolut INGEN er relevante hvis du ikke lader selv.

 

Dette er vel den beste oppsummeringen til nå. 38 Super er i utgangspunktet en feilkonstruert patron (semikrave) med et relativt snevert bruksområde. Den er et godt hakk sprekere enn 9mm, men den eneste sporten hvor dette har noen reell fordel er innen praktisk og da kun i Open-klassen pga kaliberreglene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...