Jump to content

Norma 19 og kobber, "decoppering agent"?


M67

Recommended Posts

Vihtavuori sine krutt inneholder visstnok kjemikalier for å redusere kobberbelegget i løpet.

 

Jeg har ladet visse kalibere med VVN550, og andre med Norma 19 i lang tid, og siden de jeg lader med N550 er "top of the line" piper, og de jeg lader med Norma 19 er "run of the mill" 200STR-piper, og de dertil bruker mye mer krutt - så har jeg, når det er mer å pusse, både svart og blått, skyldt på det. Men det har vært gjennomgående, også når piper har blitt slitt.

Men nå er prisen på N550 gått gjennom taket, og Norma 19 kan jeg fremdeles få gjennom skytterlaget til en OK pris - jeg har skiftet helt til det. Og jeg skjøt sist fredag ladninger for å bekrefte det, i ei pipe som aldri har mantlet noe særlig - men idag var lappene køl blå.

Er det noen som vet om det er avkobringsmidler i Norma 19, og eller N550 for den del? @Per-S

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Vihtavuori sine krutt inneholder visstnok kjemikalier for å redusere kobberbelegget i løpet.

 

 

Dette var nytt for meg. Vil du anbefale å bruke krutt fra Vihtavuori til jaktladninger med tanke på kobberbelegget som oppstår i løpet ved bruk av TTSX?

Edited by Begnadøl
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Begnadøl said:

 

Dette var nytt for meg. Vil du anbefale å bruke krutt fra Vihtavuori til jaktladninger med tanke på kobberbelegget som oppstår i løpet ved bruk av TTSX?

Aner ikke. Jeg har brukt en hel del TTSX, og aldri sett noe ekstra kobberbelegg, men mye har jo vært med VV N550...

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...