Jump to content

Mens vi er i trøffelhjørnet!


blacksky

Recommended Posts

Here it comes!

 

2 personer

 

4 økologiske! egg (smaker mye bedre enn annet egg)

1 ss kremfløte

3 ss vann

2 ts sort (mild) eller 2 ts hvit (sterkere) trøffel olje

litt kvernet sort pepper

litt maldon salt

knivsegg knust hvitløk

 

Alt dette mikses sammen for så å helle i middels varm panne:

 

Toppe med Bøffelmosarella, etter det har vært i pannen i 1-2 min, sammen med Cherrytomater i skiver og litt fersk basillikum.

 

legg lokk over til du ser at det begynner å bli litt fluffy, uten at all veske har koagulert!

 

Server med godt brød, helst små ristet Esekilbrød hvis du får tak i:)

 

Mvh'

Bjørnar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare kjøpt trøffelolje en gang, den var blank, og smaken var noe ubestemmelig...

Jeg brukte den med hell i ulike salater, men er fremdeles usikker på om det var en bra olje, husker jeg var skeptisk pga av lav pris.

 

Har du noen anbefalinger til god trøffelolje?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Fargen på oljen kan variere kraftig ut fra hva oljen er laget av, druekjerne eller olivenolje mm.. Men når jeg hører "billig trøffelolje" blir jeg med en gang litt skeptisk.. Hva mener du med billig? Den jeg pleier å bruke koster 300 kr for 250 ml.

 

Når det kommer til hvordan det skal smakes, kan jeg gi et tips om å prøve flere forskjellige olje og sammenligne. Som nevnt i en annen tråd, så er det veldig vaskelig å forklare smaken.. Men hvit trøffelolje, som jeg kjøper, kan minne om litt salt med hint at hvitløk. Eller spørre pent kokkene på Bagatell om du får kjøpt en liten sort diamant, så du virkelig kan sammenligne det. ( tviler på at du finner den hvite.. )

 

Jeg synes leverandøren Fiordiamante men Al Tartufo Bianco er god. Laget med oliven olje smaksatt med hvit trøffel.

 

Mvh

Bjørnar

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med Gallo i italia med forespørsel om trøfler, men med mindre jeg ikke skulle kjøpe mer enn 500 gram :shock::shock: , så kunne de desverre ikke hjelpe meg....( husker sist jeg kjøpte en tartuffo bianco på den årlige trøffelfestivalen i Firenze, så måtte jeg ut med 500nok for en bianco på 25 gram :roll: ) Verd hver fordømte krone!!!! :wink:

 

Men, fyren på Gallo var snill nok til å henvise meg til Gutta på haugen i Oslo, og det gjorde susen :!::!:

 

Dette til orientering hvis noen fler enn meg skulle få akutt tartuffo-kjempe-mangel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...