Jump to content

Lodding av reimfeste


Gary

Recommended Posts

- Var litt uvøren i tett kratt her om dagen, klarte å røske av fremre reimfeste på kombien, en Antonio Zoli 20/6,5x55 med lodda piper. Ser ut til at reimfestet var tinnloddet. Jeg har vanlig loddetinn, loddepasta og en propan loddelampe/smørebrenner. Er det risikabelt å sette igang og lodde på nytt med tanke på sammenloddingen av pipene? Noen her som kan si noe om nødvendige "preventive" tiltak? Og er vanlig loddetinn godt nok til reimfestet?

Sånn uten videre orker jeg ikke tanken på å levere godbørsa til børsemaker for så å vente 3/4 år på å få den tilbake...

Link to comment
Share on other sites

Oi, skummelt. Bare ett tips, om du sliter med å få loddetinnet til å bite kan du vurdere det nye miljøvennlige tinnet (99,etellerannet% tinn). Sleit som pokker med å lodde med vanlig loddetinn på en stålbit, men med Biltemas 0,6mm flussfylte tinn-tråd gikk det som en lek.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, Fulmen. Har forresten filt bort rester av blånering i loddeområdet, var litt lurvete utført. Jeg vet at lodding ikke biter på blånerte flater. Men jeg funderer fremdelses på om jeg får tilstrekkelig oppvarming uten å forstyrre sammenloddingen av pipene...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

- Takker for alle innspill. Etter litt fundering ringte jeg like godt en børsemaker jeg kjenner. Han mente det var tinnlodding som var aktuelt her. Han mente at det var lite risikabelt å sette igang og lodde, bare jeg ikke varmet opp mer enn nødvendig. Selv om pipene også var tinnloddet. Så jeg satte igang. Pussset loddeflatene rene, og etter hans anbefaling fortinnet jeg begge flatene først. Brukte noe gammeldags loddetinn jeg hadde liggende, og loddepasta. Smurte på loddepasta og la ut noen små tinnbiter på loddeflata, og varmet forsiktig opp med propan-loddelampa, til tinnet smeltet. I tillegg brukte jeg loddebolt til å spre tinnet utover. Jeg passet på at jeg ikke varmet for mye inn mot pipeloddinga. Når begge deler/flater var fortinnet, la jeg reimfestet på plass og varmet opp på nytt, samtidig som jeg la trykk på reimfestet. Når temperaturen ble nådd, fløt det hele sammen og overflødig tinn piplet ut.

Jeg har satt på reima igjen og røsket og dratt i festet uten at noe har skjedd, så dette tror jeg vil holde. (Har riktig nok ikke prøveskutt etterpå for å sjekke om reguleringa har forandret seg, men det tror jeg er lite sannsynlig.)

 

Nevner dette i tilfelle det skulle ha interresse for andre en eller annen gang...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...