Jump to content

Howa 1500, nytt GRS skjefte samt nytt løp


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

har en Howa 1500 30.06 jeg ønsker å kjøpte GRS stokk til, samt bytte løp,  har nå bestilt GRS Sporter i laminat til den, og har snakket med børsemaker om bedde jobb og løpsbytte, han ville også "rette kassa" samt "søyle bedde" dette koster jo litt mer en å bare "bedde" slik jeg har forstått det.

blir ca 2.000kr mer for dette, er det verdt det? hva er forskjellen på søylebedding kontra vanlig ?  

noen synes sikkert jeg er syk toppen som vil spandere så mye penger på ei Howa rifle, men dette er mi første rifle, og jeg er blitt glad i den ;) 

Link to comment
Share on other sites

Sølebedding er å utvide hullene til stokkskruene, også sette inn noen sylindrer av metall sånn at det blir metall som strammes til, og ikke trevirke når stokkskuene strammes. Dette vanligvis sammen med tradisjonell bedding. Om det er nødvendig kommer som regel an på dine krav til presisjon og pålitelighet i rifla. Man kan han flaks/uflaks med stokk, moment på skruene hvis man ikke bedder, og liker man skyte små grupper, skyte langt og vil stole på våpenet til enhver tid er det verdt pengene etter min mening.

Retting av Hova vet jeg ikke nødvendighetene av, så det får andre svare på :)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, pererik said:

Sølebedding er å utvide hullene til stokkskruene, også sette inn noen sylindrer av metall sånn at det blir metall som strammes til, og ikke trevirke når stokkskuene strammes. Dette vanligvis sammen med tradisjonell bedding. Om det er nødvendig kommer som regel an på dine krav til presisjon og pålitelighet i rifla. Man kan han flaks/uflaks med stokk, moment på skruene hvis man ikke bedder, og liker man skyte små grupper, skyte langt og vil stole på våpenet til enhver tid er det verdt pengene etter min mening.

Retting av Hova vet jeg ikke nødvendighetene av, så det får andre svare på :)

 

okei, takk for god forklaring,

vil tro at dette vil være beste løsning om man vil ta av stokken med jevne mellomrom for rengjøring osv? da blir det vel likt hver gang man strammer til også? :)

Dette skal være hovedsakelig jakt rifle, men kombinert med litt "amatør" langhold, for å prøve meg ltt på det i fremtiden :)

 

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte så skal jeg skifte løp også, 

pr idag har jeg et 45cm løp med 1:10 twist i 30.06, det er tynt og kort. 

 

jeg ønsker med dette nye løpet og bruke rifla til litt langhold,  jaktfelt og jakt på hjort.

da har jeg følgende spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg å svare på :)

 

- Hva Twist bør jeg gå for (raskere twist for tyngre kuler til lengre hold f.eks)

- Hvilke tykkelse på løpet? løpsemnet er Ø32mm og han kan dreie det slik jeg ønsker det

- lengda på løpsemnet er 66cm langt, blir dette for langt til å drasse rundt på i skauen? hvilke lengde er anbefalt mtp fart på kula? 

- Skal gå over til 30.06AI nå tenkte jeg, har dere noe innspill på spørsmåla mine over i forhold til det? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt så mye på ei Howa rifle - men de er jo egentlig litt nice, så hvorfor ikke. Du skal selvsagt søylebedde og rette kassa når du først gjør dette. Det gjelder ca alle låskasser på denne siden av match-greier.

GRS-stokker liker jeg ikke, men igjen, hvorfor ikke, kjøp en stokk du liker - 

 

Da har du ei presis rifle, som du liker, og hva mer kan man ønske seg? Mulig at avtrekket kan forbedres?

 

Jeg mener at AI-kalibrene er litt meningsløse, men for all del. 1:10 riflestigning vil være nesten universelt, og du kan bruke alt mulig av kuler - JEG vill kanskje valgt en "light Palma", profil til et slikt bruk som du skisserer, men enhver liker sine egne ting. Mye jakt mindre langhold, kanskje "Remington Varmint", mer LH, mindre jakt - MTU

Selvsagt skal løp være lengst mulig mhp fart, men også skytbarhet, så gå med 66cm, det er lett å sage det av om du synes det blir for langt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg ville ikke brukt så mye på ei Howa rifle - men de er jo egentlig litt nice, så hvorfor ikke. Du skal selvsagt søylebedde og rette kassa når du først gjør dette. Det gjelder ca alle låskasser på denne siden av match-greier.

GRS-stokker liker jeg ikke, men igjen, hvorfor ikke, kjøp en stokk du liker - 

 

Da har du ei presis rifle, som du liker, og hva mer kan man ønske seg? Mulig at avtrekket kan forbedres?

 

Jeg mener at AI-kalibrene er litt meningsløse, men for all del. 1:10 riflestigning vil være nesten universelt, og du kan bruke alt mulig av kuler - JEG vill kanskje valgt en "light Palma", profil til et slikt bruk som du skisserer, men enhver liker sine egne ting. Mye jakt mindre langhold, kanskje "Remington Varmint", mer LH, mindre jakt - MTU

Selvsagt skal løp være lengst mulig mhp fart, men også skytbarhet, så gå med 66cm, det er lett å sage det av om du synes det blir for langt.

 

K

 

Ja jeg kunne jo egentlig bare kjøpt meg ei Tikka T3 for det dette koster meg totalt, ser den.
men man må lære på den "harde" måten innimellom.

 

Ellers er jeg litt i tvil angående AI akkuratt for det du nevner, man tilfører jo bare en ekstra ting til ladeprosessen med skyteforming, det jeg ser på som største fordel er det at ikke hylsene strekker seg så mye. 

jeg blir sikkert heller aldri kvitt rifla om jeg prøver å selge den.?

 

hva mener du med "light palma" profil MTU etc? er det løpsprofilen?

det er Rafdal Våpen som skal montere nytt løp, og da er det et Lothar løps om blir montert, men han kan tilpasse lengde og profil slik jeg ønsker det.

hva er standard lengde på løp om man plukker ei rifle fra hylla i butikken?

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...