Jump to content

308 1:8 riflestigning


Oxford

Recommended Posts

Hei,

 

Skal ha meg en ny kort skogsrifle i 308. Børsa jeg har sett meg ut har ca. 42cm løp som passer perfekt, men dette løpet leveres kun med 1:8 stigning som gjør meg litt usikker. Har ingen planer om subsonicladninger o.l. ikke lader jeg selv og har ikke ambisjoner om det i nærmeste fremtid heller. Jeg hadde planer om å bruke lettere kuler (150-168gr), vil dette medføre praktiske betydninger med såpass rask stigning?

Hold vil som regel være godt under 100m, men opptil 100m. 

Link to comment
Share on other sites

Brukt rifle med custom-pipe? 

Trodde ikke noen leverte 1:8 twist i .308 fra fabrikk 🤔

 

Du kan vel risikere å miste litt presisjon med såpass lette kuler med så rask stigning, utifra det jeg fant her inne. Hvor mye utslag vet jeg ikke. 

 

1:12 eller 1:11 hadde nok vært bedre. 

 

Det er helt sikkert noen her inne som kan svare litt mer utfyllende 👍

Link to comment
Share on other sites

8" stigning er ingen problem. Jeg har ei 40cm pipe med 8" stigning (Bergara faktisk) og den går knallbra med alt mulig. 100gr V-Max går så det griner (i 1000m/s) og det samme gjør 190gr NCC, både på fullt og i sub, og 155gr Scenar og 150gr TTSX.

Det eneste som IKKE går bra, er kula jeg opprinnelig ville skyte, i sub, Noslers 220gr Ballistic Tip.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...