Jump to content

Kruttvalg 6,5x55 - presisjon v.s. fart


300kongen

Recommended Posts

Som kjent står feltsessongen snart for tur (DFS) og ladelysten er jo i ferd med å melde seg. Har derfor lyst til å prøve å få litt mer "fart" på kulene i år enn tidligere år. Kulen er 130 gr mest sannsynlig, kanskje bittelitt tyngre, men kruttvalget er da det store spørsmålet - og om noe har ladedata er det flott.

 

For å starte :

Så vidt jeg kan se så er det N560 som er det som vil gi mest fart på disse kulene, men jeg har selv ingen erfaring med dette kruttet? Som sagt - presisjon er førstepri, men høyest mulig fart.

 

Tips og tanker?

Link to comment
Share on other sites

Til feltskyting har jeg en annen prioritet enn trådstarter. Nemlig at hastighet er viktigere enn superpresisjon. Holder ammunisjonen sentrumstieren på 100m er jeg fornøyd. Viktigere er som sagt hastigheten. Dette fordi vi her(sørvestlandet) utelukkende skyter på ukjente avstander og jeg har mer igjen for flat kulebane ifht avstandbedømmelse enn superpresisjon

Til dette formål bruker jeg N-19 krutt, 7 grams Lapua kuler og CCI 250 hetter.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke være nødvendig å saumfare kammeret for å se om man finner svar før man får lov til å stille et spørsmål her. Hvis vi skal ha et aktivt forum, så må det være lov å si ting som er sagt før og spørre om ting som er spurt om før.

 

Hvis ikke, så kan vi lage en stor pdf.-fil av alle trådene her og legge ned kammeret. Det meste er jo diskutert før :lol:

 

Tilbake til saken.

Jeg har gode erfaringer med N550 til .243win, og vil etter hvert prøve å finne en ladning som passer til 6,5x55. Jeg har nettop kjøpt 6,5x55 og skyter noen hundre skudd fabrikkammo for å få tomhylser. Jeg kommer til å lade patroner til evt. toppjakt og da er både fart og presisjon viktig. Samtidig vil jeg lade til elgbaneskyting, og må prøve å lade til 800m/s for riktig foranhold. Synes derfor det var greit at dette spørsmålet dukket opp nå. Vil selvfølgelig tråle gjennom de andre trådene også.

Link to comment
Share on other sites

helt ærlig har jeg ikke lyst å skrive de samme tinga jeg har skrevet sikkert 2 ganger før en gang til.

hvorfor skal det være nødvendig?

 

er ikke snakk om å saunfare forumet, men man kan ta et kjapt søk....

jada jeg vet at folk ikke gidder det.... men jeg oppfordrer alikevel til det.

Link to comment
Share on other sites

Personleg ville ha gått for N550 pga at eg tru at N560 vert for saktebrennande til den kula du vil bruke. Eg sjølv gjer det på to måte når eg laddar til min Sauer 200

1. Teste ut presisjon med ladning utan å endre moment på skjefte og løp

2. Ønskje ei fart for så å teste ut moment på skjefte og løp slik at ein får presisjon.

 

Her der det noko data frå Landrø sine sider.

N550 LAPUA 8,0g Vo 850 m/s 2,80g 295mpa

N550 LAPUA 8,0g Vo 900 m/s 2,93g 350mpa

 

N550 LAPUA 7,0g Vo 850 m/s 2,77g 260mpa

N550 LAPUA 7,0g Vo 900 m/s 2,88g 290mpa

N550 LAPUA 7,0g Vo 950 m/s 3,00g 340mpa

 

N540 LAPUA 8,0g Vo 800 m/s 2,48g 280mpa

N540 LAPUA 8,0g Vo 850 m/s 2,68g 330mpa

N540 LAPUA 8,0g Vo 890 m/s 2,80g 360mpa MAX

 

N540 LAPUA 7,0g Vo 850 m/s 2,61g 270mpa

N540 LAPUA 7,0g Vo 900 m/s 2,75g 310mpa

N540 LAPUA 7,0g Vo 950 m/s 2,90g 350mpa

 

Patronlengde på 7 og 8 gram = 78 millimeter.

Eg sjølv laddar med Norma 4, 9 gram lapua, fed 210 og lapua hylse hastigheit på skota 770 m/s. Lykke til med ladninga.

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Har du ikke lyst til å skrive, så la vær. Første gangen jeg har blitt irritert og ikke klart å holde igjen, så beklager det. Men å ødelegge tråder med sutring kan du kutte ut for godt.

prøver fortelle hva han kan gjøre. endel ting om akkurat det han spør om står skrevet endel plasser på forumet fra før. at folk ikke gidder søke gjør at du tilslutt får 14 tråder om det samme.

men syns folk det er greit, så gi bare gass.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen grunn til å velge enten eller? Har brukt 7 grams Lapua ladd med RP-11 til 980m/s og de satte like tette grupper de også.

Dette har eg brukt 7g lapua og RP-11 og faktisk 1000m/s,men vist du er glad i og kjøpe løp så er dette eit alternativ :wink:

Eg gjore det med løp som var nesten utskutte. Dei klarte ca 300-500 skudd så var det heilt slutt :D .

Det var arti og bruke hadde 6knepp fra 100m-300m 8) Trur ikkje dette er noe og anbefale, men arti var det 8)

Link to comment
Share on other sites

For å trekke opp tråden igjen - og nå gjelder det friflukt.

 

Er det noe å hente på dette i forhold til farten. Normalt sett setter jeg mine 130 gr kuler med 2 mm friflukt og justerer meg inn mot mindre og mindre friflukt. Presisjonsmessig er det jo litt å hente stort sett, men vil dette bety noe på farten med tanke på at trykkoppbygginen gjerne vil oppføre seg noe annerledes etterhvert som friflukten justeres nedover?

 

Ellers andre erfaringer med å lade med friflukt 0 for 6,5x55? Evnt. 6,5x55 AI ? (om dette fant jeg noe ved å søke, men spredt over et utall tråder uten at det var noen klare konklusjoner)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...