Jump to content

Hvordan finne ut hvilke kaliber en kan brosje til?


HK416

Recommended Posts

Sikkert et dumt spørsmål men skitt og:

 

Hvordan vet dere hvilke kaliber dere kan brosje opp til? Slik som 6,5x55 til 6,5-284 skjønner jeg så klart men hvis en for eksempel har en rifle i .223, hvordan kan en finne ut hvike kaliber som er tilgjengelig via brosjing?? Må en finne ut målene på patronen og sammenligne med det nye kaliberet?? Er det ett slingringsmonn her, i tilfelle hvor mye kan en gå opp/ned? Går det ann å maskinere sluttstykket slik at det nye kaliberet vil passe?? Og i tilfelle hvor mye??

 

Si at jeg vil ha 6,5-284 og har lyst på en rifle som ikke leveres i 6,5x55, har jeg da noen alternativer??

 

Masse spørsmål her men får håpe det er flere enn meg som lurer på dette.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål men skitt og:

 

Si at jeg vil ha 6,5-284 og har lyst på en rifle som ikke leveres i 6,5x55, har jeg da noen alternativer??

 

Ingen spørsmål er dumme, men jeg kan desverre ikke hjelpe deg med alle! :wink:

 

Men i overstående spørsmål, så må du ikke henge deg opp i kuledimensjonen, men heller se hva slags låskasse rifla leveres i. 6,5x55 leveres i lange kasser slik som f.eks. 30-06, 9,3x62, etc. Og da kan du like godt finne rifler i de kalibrene og få byttet pipe til f.eks: 6,5-284.

 

Man får også 6,5 kuler i korte kasser slik som 260Rem, 6,5Grendel og 6,5x47Lapua.

 

Håper dette kunne være til noe hjelp, og så får folk rette på meg hvis jeg har skrevet noe galt!

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør så ledende som du gjør regner jeg med du har tenkt på ei konkret rifle??

Ellers så er det som fredsopprettern skriver at pipa må skiftes om den ikke leveres i 6.5, lang kasse og med

ei hylse med mindre dimensjoner enn 6.5-284.

 

Gi litt mer info så blir det lettere å svare helt sikkert..

Link to comment
Share on other sites

Det var en konkret rifle og kaliber eg tenkte på ja, men i og med at 6,5-284 krever lang kasse er den tanken nå kassert. (ble innspirert av tråden til Poacher....)

 

Har lyst å bruke en kort Remington 700 kasse som utgangspunkt til en langholdsrifle/kose-skyting, med andre ord, ikke jakt. Det er sikkert masse andre kasser som er bedre egnet men tenker litt på pris og dele-tilgang her og. Noen som har tips på kaliber som passer til mitt bruk i en kort 700? Løpet blir helt sikkert byttet så anbefalingene kan gå utover de orginale kalibrene.

 

Har forresten en Howa i .243, mente jeg leste en tråd om AISC stokk til Howa, er det noen som har testet dette?? Kanskje den vil duge til litt druge hold?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...