Jump to content

Crackshot XBR


Skyttermerket

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg har alltid vært fascinert av både skytevåpen men også bue og armbrøst å syns det er synd at det ikke er mulig og jakte med de sistnevnte men lurte på om jeg kanskje hadde funnet et smutthull i loven med Crackshot XBR 

Dette er et .22 lr gevær(ikke rifle) som bruker .22 lr blanks for og skyte piler like fort eller fortere enn en bue eller atmbrøst, å bruker men piler med ekspanderende jakt pilspiss så har en per definisjon et kruttdrevet prosjektil som ekspanderer og dermed vil per definisjon være lovlig til småviltjakt i Norge!


Det står ingenting i loven om at prosjektilet skal se ut eller være laget av og prosjektil defineres som:

 

«Prosjektil er en gjenstand som kastes eller skytes ut av et våpen for å treffe et bestemt mål»

 

Definisjonen på ekspanderende:

 

«ekspandere - verb få til å utvide seg i volum, utvide seg, vokse (i volum) vokse, bli større»

 

Crackshot skyter også kun blanks og kan etter mitt skjønn ikke skyte .22 prosjektiler å kanskje faller inn under loven på en annen måte enn vanlige .22 lr rifler

 

Du får også ombyggingsett til Ruger 10/22 for skyting med piler

 

Kunne tenkt meg deres syn på tolkingen og kanskje noen har erfaringer med import og kjøp av denne typen våpen?

 

https://www.traditionsfirearms.com/category/Crackshot-xbr-arrow-launching-rifle

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja det tenkte jeg ikke på, hvis den går under harpun er den vel også fritatt fra registrering etter dagens lovverk 

 

Ja helt enig der, eneste «viltet» som en kan jakte med pil og bue er fisk å vet Tunfisk ble jaktet på med harpungevær før

Armbrøst er vel så godt som umulig å få kjøpt om en ikke skal jakte i utlandet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...