Jump to content

250grs Swift AFrame til 9.3x62


Bekiil

Recommended Posts

Swift er en litt hardere kule enn typiske blykuler. Ville lagt meg på startlading til en barnes ttsx i samme vekt eller naturalis:

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=92

 

Edit: Finnes forøvrig mye info om dette på forumet hvis man søker. Ikke bruk ladedata fra forum ukritisk såklart. Generelt så gir leverandører som Vihtavuori/Norma gir i mine øyne gode og trygge data. 

Edited by follo
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, follo said:

Swift er en litt hardere kule enn typiske blykuler. Ville lagt meg på startlading til en barnes ttsx i samme vekt eller naturalis:

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=92

 

Edit: Finnes forøvrig mye info om dette på forumet hvis man søker. Ikke bruk ladedata fra forum ukritisk såklart. Generelt så gir leverandører som Vihtavuori/Norma gir i mine øyne gode og trygge data. 

Skulle gjerne visst c.o.l 😬 men det er vel bare å sette til ringen er akkurat i overkant av hylsa?

Link to comment
Share on other sites

Du måler bare col i ditt våpen. Pussestangmetoden funker greit. Den er beskrevet her på kammeret og bør være grei å søke etter. 
jeg har erfaring med at col sjelden betyr så mye. Foreslår at du sjekker at det er grei klaring mellom kula og bommene om du setter kula til ringen, og hvis du får grei presisjon da så gjør du det så. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det som er nevnt over, så bruker jeg gjerne "tommelfingerregelen" på at man skal ha minimum kulehold i hylsa lik diameter på kula.

 

Edit: (I noen av mine våpen så har jeg såpass med friflukt at hvis jeg setter kula feks 1mm fra bommene så vil den holde endel dårligere i hylsa, som ikke er bra for feks jaktammo)

Edited by follo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kuriositet: jeg har opplevd på brytevåpen (gamle drillinger) at det å sette kula nær bommene gir dårlig presisjon. Det er COL lik fabrikkammo som oftest gir god effekt. Stort sett er det lite vits i å bry seg om friflukt. Det er en av de tingene man kan flikke med dersom presisjonen er dårlig. Men, de meste av fabrikkammo går bra, og har en standard friflukt som skal være nok til alle våpen = relativt romt. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bekiil said:

Men finner ikke ladedata til denne. Noen som kan dele?

 

Joda:

Kaliber 9,3x62

Swift A-Frame 250gr

Norma hylse

Norma 203B 59gr (medium ladning, 61gr = max)

COL 80mm (friflukt blir null problem)

Vo med 58 cm løp: 770ms

 

Med N-150 60gr (medium ladning, 62gr = max)

Vo med 58 cm løp: 758ms

 

Brukes med forsiktighet. Og grattis med super kule til veldig lav pris :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...