Jump to content

Hjelp! Hviket sikte vil passe i denne montasje? (drilling, sving-)


flapjack

Recommended Posts

Hej derute!

 

Har goglet masse og lest på forumet her. Er kommende eier av en småviltdrilling og har nå en på prøve før eventuelt kjøp. Vorm. Sauer-suhl, østtysk fra 79, 222/12.

Børsa virker grei, men skal se om jeg kan ordne med sikte så jeg får testkkudt. Men så var det alt dette med kikkertsikter og montasjer på drilling da. Det var ikke bare å smette på et sikte jeg hadde liggende i skuffen nei :)... ønsker ikke å kjøpe en drilling der jeg må bruke 10 tusin på montasje jobb...

 

Drillingen er utstyrt med Eramatic H7 svingmontasje, men baser/ringer sitter ganske så langt fra hverandre synes jeg. 15,4 cm fra ytterkant av ringene (se bilde).

 

Ringene er 30mm.

 

Spørgsmålet mit er da: Hvilke kikkertsikter vil kunne passe her? Samtlige jeg har på andre våpen er for korte, så er det bare rettrørs-sikter som funker på denne? har nok høyde til 42+mm lysåpning.

 

Er det noen som har kjennskap til Eramatic H7 montasjen? finns det noen måte å løse dette på så at avstandet mellom ringene blir mindre uten å måtte flytte baser? Ser også ut som bakerste ring er kimset opp med en liten skive (se bilde) men her går det kansje an å få kjøp en ny ring som bygger 1-2mm høyere så at ringene blir samme avstand fra skinne?

 

Ideelt set, skulle jeg ha et typ 2-10x42 eller noe på denne, men da må jeg nok lengre bak med fremre ring tror jeg.

 

Setter pris på alle tips og innspill :)

 

 

 

 

 

 

 

IMG_3753.JPG.6aa3c5e57ab88bf7741ee27565c4a0a9.JPG

IMG_3754.JPG

Edited by flapjack
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, flapjack said:

Ideelt set, skulle jeg ha et typ 2-10x42 eller noe på denne, men da må jeg nok lengre bak med fremre ring tror jeg.

Nei, fremre ring må være rundt objektivet siden siktet vippes opp bak når man tar det av. Når det vippes opp bak, kan det ikke være langt foran fremre base for da ville objektivet vippe ned og treffe pipesettet. Med andre ord, du må ha ny ring foran for å bruke noe annet enn rettrør-sikte (30mm)

 

Det finnes bra utvalg med sikter med rett rør som vil passe. Vær obs på at du ikke kan ha konflikt mellom bakre ring og justeringstårnene.

 

Du er heldig i at basene er så langt fra hverandre. Det vanlige problemet til gamle drillinger er at montasjen er tilpasset en fast 4x som bare er ca 25 cm lange, og har kort øyeavstand. Da er det mye vanskeligere å finne noe som passer

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, amatør said:

siden siktet vippes opp bak når man tar det av

Dette er svingmontasje. Så utfordringene mine er vel øyeavstand i forhold til plasseringen av montasje-baser?

 

Men da må jeg kanskje få en stor ring fremme som passer rundt et eks 42mm kikkertsikte og så forhøye det bakre festet tilsvarende (om jeg ikke går for rettrørs da).

 

Er jeg på rette spor her? noen andre som har kjennskap til Eramatic H7? og tilgang på deler til å løse problemet?

 

Link to comment
Share on other sites

Den eldre typen Swarovski har såpas langt mellomrør at den muligens kan brukes. Fås i 2.5-10,  de er rimelig ettertraktet på bruktmarkedet. Alternativet er rett rør, her sliter også mange, men den gamle Zeiss Z-en 1,1-4 var lang, Swarovski sin like så. Her er bilde av en Khales også, den burde også gå. Felles for alle er at du ikke har store muligheter til å justere øyeavstanden, men slik blir det.. Nyere Swarovskier er også lange, men prisene er jo mange ganger verdien av drillingen- da blir det nok billigere å kjøpe en brukt drilling med kikkert montert..

IMG_20201023_135457.jpg

IMG_20201023_135523.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, flapjack said:

Men da må jeg kanskje få en stor ring fremme som passer rundt et eks 42mm kikkertsikte og så forhøye det bakre festet tilsvarende (om jeg ikke går for rettrørs da).

Dette er helt kurrant. Men ikke glem at utvendig diameter er forskjellige for de forskjellige produsentene. ( og ikke 42 mm)

 

bak trenger du bare bytte skiva. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

takk , og for bilder asterix. Da ser jeg at en må lete kikkertsikte som passer og fortsat blir øyeavstand i lengste laget.

 

Og takk for link amatør, ser jo ut som det fins en forlenget versjon til fremre ring (forlenger 26-56mm): 1406204769_Skrmbillede2020-10-23kl_20_06_27.png.abd754180cdbfd8e11eef9f73da425f1.png

 

Da er jeg jo golden tror jeg. Får plass til standard sikte og får siktet ca 4cm nærmere øyet om jeg velger lengste versjon :)

... bare siktet ikke tar i den delen av forlengeren som er fremfor ringen (ikke sikte med for stor lysåpning).

 

Jeg har trua. Er vel bare å kjøpe og så begynne å rote med kikkert og montasje he he :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har en usunn interesse for brekkvåpen, og kikkertsikter/montasjer til disse kan jeg legge ut katalogsidene. 

Du kan bruke ring med forlenger, men det er mye mer stilrent med ring rundt objektivet.

 

Men hva med å kjøpe ett komplett sett nye ringer, så kan du ha to sikter å velge mellom? Et rettrørs som starter på 1x og går til 4,5,6 eller 8, til rådyrjakt. Og ett sikte, f.eks 2,5-10x42 til småvilt?

 

 

 

0BBA4AF4-C78D-44EA-8474-80120735A2CD.jpeg

43B6C67B-7D15-411B-ABBD-59425AD217CF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...