Jump to content

Hvilke hundebøker?


storm

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle anskaffe meg noen bøker, nå som jeg nesten har bestemt meg for å skaffe meg ei Norsk Elghund Svart tispe til vår'n. (Se denne tråden)

Er jo et hav av bøker om hunderaser, hundeoppdrett, valpeopdragelse, osv.. Men jeg kan jo ikke ha alle heller... Har snevra inn til noen "få" aktuelle:

 

:arrow:Elghunder (kjøpt)

 

:arrow:Valpesosialisering (kjøpt)

 

:arrow:Ettersøk av skadet hjortevilt (kjøpt)

 

:arrow: "Ettersøk - opplæring, trening og bruk av ettersøkshunder" av Magne Klokset (kjøpt)

 

:arrow:Jakthunden

 

:arrow:Fra valp til voksen

 

:arrow:Fra valp til voksen hund (lånt på biblioteket)

 

:arrow:Valpeskolen (Denne ligger godt ann)

 

:arrow:Valpeboka

 

:arrow:På talefot med hunden

 

:arrow:Klikktrening for din hund (Noe for en jakthund?)

 

 

Har noen av dere lest disse bøkene, eller har andre relevante bøker å annbefale :?:

 

Edit: Glemte bøker om ettersøk :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har tenkt å klikkertrene hunden din er siste boka på lista bortkastede penger. Hvis du derimot har tenkt på klikkertrening er boka gull verdt. Hos jakthunder finner du virkelig anvendingsområder for treningen. Mange ihuga jegere fnyser av metodene. Spør dem om hvordan du skal trene innkalling på en drivende hund og de vil fortelle deg at det er bare å plystre hver gang du forer hundene. Dette er positiv forsterkning=klikkertrening (grov forenkling, ihuga klikkertrenere vil klikke om de leser dette) :D

 

Valpesosialisering er en essensiell og obligatorisk bok. Turid Rugaas sine bøker har ingen vondt av å lese. Ellers savner jeg noen bøker om ettersøk på lista di. Skal du bruke hunden på jakt bør du også kunne gå ettersøk med den og treninga starter når krapylet kommer i hus.

Link to comment
Share on other sites

Lurer spesielt på om noen har lest noen av bøkene om valper :?:

Klarer ikke helt å velge mellom de, men tror det blir enten Valpeboka eller Valpeskolen...

 

Samme med de to bøkene om ettersøk. Noen må jo ha lest disse :?:

 

Boka om klikktrening tror jeg at jeg venter med, vil bruke klikktrening på hunden, men kan ikke kjøpe alle bøkene på en gang...

 

Takker for svar Johan :wink:

Link to comment
Share on other sites

I min bokhylle har jeg ikke så mange bøkene om hund - jeg har derimot lest masse forskjellig via bibliotekene :)

 

Dette er det jeg har:

"Ettersøkshunden" av Anne Buvik

"Ettersøk - opplæring, trening og bruk av ettersøkshunder" av Magne Klokset

"Eftersök på klövvilt" av Mikael Tham

"Full kontroll" av Geir R. Nordenstam

"Klikkertrening for din hund" av Morten Egtvedt & Cecilie Køste

"Din Hund - som valp og unghund" av Sven Järverud og Gunvor af Klinteberg Järverud

"Førstehjelp for hunder" av dr. med. vet. Sheldon Rubin

"Hunder - skader og sykdommer" av prof. dr. vet. med. Anders Strande

"Hundelovboka" av Trine Melheim

 

Som du kan se så er det stor sprik i dressurtilnærming når man har Nordenstam og Egtvedt side om side - men jeg mener at man skal være åpen og mottakelig for de ulike metodene og så får man velge ut sin egen stil deretter. Det er ingen metode som er Eneste Sanne. Jeg vet hva som har fungert best på mine hunder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil råde deg til å kjøpe/låne noen bøker skrevet av Anders Hallgren, før du begynner på noen av de andre du har listet opp. Ikke umulig du vil plukke opp ett og annet det kan være greit å ha med fra starten av, i ditt hundehold. Heller ikke umulig du vil slippe unna endel aha-opplevelser senere, med Hallgrens hundepsykologi murrende i bakhodet...........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har boka Fra valp til voksen av R Shultze, det er en veldig god bok det. Den er noe rettet mot vorsteh som er hennes rase, men absolutt mye nyttig lesestoff fra en erfaren dame.

Jeg har boka Klikkertrening, men jeg har ikke klart å etablere klikking som en treningsform. Tror jeg bør gå klikker kurs for å få til det, men synes jeg klarer meg greit uten.... Hvis du er motivert til å bruke klikker så er det ikke dumt å ha basiskunnskap på plass og begynne med klikkerinnlæring tidlig tror jeg.

Jeg har boka På talefot med hunden av T Rugaas. Det er en interressant bok om hundens signaler, og jeg er helt enig i at det er viktig for en hundeeier å kjenne hundenes signaler. Men jeg er litt uenig i hvordan forfatteren mener vi skal dra nytte av denne kunnskapen... Halve boka er bra, resten er et diskusjonsspørsmål mener jeg...

Kanskje denne er vel så bra: Snakk med hunden

 

Jeg har ei bok som heter Hundeeierens første håndbok, en kjekk førstebok det også. Og som jeg skrev i en annen tråd, så er boka Atferdstrening og aktiviteter av Ernst Evensen heller ikke dum. Men den tar for seg litt andre ting enn det du spør etter forsåvidt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...