Jump to content

Levetid på lyddempere


f-groen

Recommended Posts

Jeg vil anbefale deg å ta et søk, dette har vært diskutert ganske grundig i høst (søk på "erosjon aluminium demper", det bør gi noen gode treff). Kort fortalt kan en forvente at en demper i stål holder veeeldig lenge mens en i alu nok slites merkbart raskere. Som regel er ikke det noen krise da det kun er innmat/baffler som slites og disse lett kan skiftes.

Link to comment
Share on other sites

Setter du en av våre dempere (Br-reflex) på jakt våpnet ditt, kan du skyte det du bare klarer. Holder du de enkle vedlikeholds reglene vil demperen din vare meget lenge (vi sier min 5 år).

Over tid vil også en ståldemper bli "spist opp" innvendig.

 

En demper som ikke tåler et tryn eller to er ikke pålitelig. Litt om temperatur, lyddempere og aluminium Drivgassene bak en supersonisk riflekule har en temperatur på rundt 2000°C og beveger seg med en hastighet på omkring 2000m/s. Det som skjer inne i demperen er mer å betrakte som en detonasjon enn gasstrykk som presses gjennom en begrenset åpning. Aluminium smelter på rundt 690°C og det sier seg selv en demper laget i aluminium ikke vil tåle så mye som en demper i stål. I Finland er dempere svært vanlig å bruke både blant skyttere og jegere. Andelen aluminiumsdempere til grovkaliber rifler er idag svært liten i forhold til ståldempere. De holder rett og slett ikke over tid.

Snakker vi om subsonisk ammunisjon derimot, er aluminium vesentlig bedre fordi det er helt dødt i forhold til stål som er elastisk. Skyter du med subsonisk ammunisjon i en ståldemper vil du ofte høre et "ping" i skuddøyeblikket. Dette er stålet som svinger. Skyter du med fullkraft ammunisjon vil du ikke registrere dette.

Les mer om lyddempere på vår lyddemperside http://www.lyddemper.net.

Utheving av tekst er gjort av meg.

 

http://www.artemis.as/

 

http://guns.connect.fi/rs/index.html

Link to comment
Share on other sites

Ståldempere er for mye skyting og baneskyting, varer kjempelenge, men ganske tunge.

Aluminiumdempere er for jaktbruk der man ikke skyter så mye, demperen går i stykkker etter noen tusen skudd, men demperen er veldig lett.

 

Jeg har A-tec CMM-6 som er i stål, helt perfekt enda!

Link to comment
Share on other sites

Hv skal du bruke demperen din til? Er det jakt eller baneskyting. Hvor mange skudd skyter du i året? Det er ikke så enkelt som at alu varer kort mens stål evig. For aluminium spørs det en del på hvordan demperen er bygget opp også.

Det blir til treningsskyting, men ikke bare for å dempe lyden, rekylen blir nesten borte og tyngden gjør at jaktrifla føles som en target/varmint-rifle på elgbanen. Jeg er ikke den mest aktive på stevner, men noen hundre skudd blir det i året.

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt kan du handle en A-tec TMM5 og plukke av 2 moduler. Rekylen blir fin. Smellet blir passelig, og så om 6-7-8 år når de første 2 bafflene blir så slitt at du tror du syns den bråker litt mer så stikker du hodet lengst inn i våpenskapet og fisker fram 2 nye blanke baffler som er klare til innsats. Ergo du skal skyte veldig mye før slitasje på demperen blir et så stort problem at du må handle ny.. Tipper Lopez har lagd seg noen nye fancy moduler med innlagt stål i innen den tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...