Jump to content

.


Guest ak

Recommended Posts

Uten at jeg har den store kjennskapen til dette, er nok det tryggeste å holde seg til Pyrodexen.

 

Såvidt jeg har skjønt er det veldig stor forskjell på måten svartkruttt/pyrodex og røyksvakt krutt bygger opp trykket på og i gamle våpen med "ukjente" kvaliteter på materialene og jeg tror du tar bedre vare på både våpenet og deg selv med å holde deg til "orginale" oppskrifter..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt meg unna røyksvakt krutt i en 12 mm militær Remington. For et par måneder siden var det en ulykke i Sverige, dessverre med tragisk utfall, som involverte en gammel rifle i dette kaliberet. Dette var en jaktombygd Remington. Skytteren brukte gammel ammunisjon, men det er ingen som vet om det ble brukt røyksvakt krutt eller svartkrutt. Det gikk uansett ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke gjort det. Aldri i livet.

 

Nå har ikke jeg lest artikkelen, men du nevner at det er et brekkvåpen. Hva slags brekkvåpen er det? Husqvarna produserte dobbeltbørser i 12,17x44 helt fram til 1940-tallet (Husqvarnas Model 17B ble kamret i dette kaliberet fram til 1942 om jeg husker riktig). Det er ikke sikkert at en militær Remington kan sammenlignes med et «nyere» Husqvarna-våpen, sånn helt uten videre. Dersom forfatteren er et ansvarlig menneske så går jeg ut fra at han skriver noe om farene ved å bruke røyksvakt i slike gamle våpen også.

Link to comment
Share on other sites

hvilken av kornstørellse er vanelig og bruke på 12mm-f,ff,fff?

 

Du kan bruke alle tre, hva som er best finnes det ingen fasit på. Ingen av granuleringene er farlige å bruke, såfremt våpenet ditt er i normal god stand.

 

Jeg vil tro at de fleste bruker FFg. Den ladningen jeg bruker mest er enten 58 grains Wano FFg eller 50 grains sveitser 3. Sveitserkruttet er noe hissigere enn de fleste andre kruttyper. Sveitser 3 tilsvarer for øvrig FFg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Først vil jeg bare si for n'te gang : der finnes ikke noe kaliber som heter 12,17x44R, det rette navnet er 12mm eller 12x44R på sivile sentertente hylser, mulig 4''' også ble brukt en kort tid før overgangen til metrisk. 12,17 er og blir det man kommer til ved omregning fra linjer men har ALDRI vært noen offesiell benevnelse. Men visste dere at omgjordt 4''' Lund kom til å hete 11,9mm, jeg har flere beviser på det fra kule-esker og prislister.

 

Så til ladning av 12mm med røksvakt krutt. Jeg laget en sizer die engang som jeg lånte vekk til en venn, han ladet 12mm med Vihta. N19 eller N110 som det vel heter idag, det gikk helt greit, det er så lenge siden at jeg husker ikke hvor mye han brukte. Hvis man begynner på 7-8grains og legger litt dacron oppå for å holde det på plass så så bør det gå greit, mener han brukte noe mer enn det uten at jeg vil ta noe ansvar for hva folk prøver. Man bør vel kunne gå opp litt etter litt til man får en viss gasstettning på hylsa. Men som sagt : på eget ansvar

Link to comment
Share on other sites

Greit at man skal være forsiktig, den skjønner jeg fult ut. Men jeg tenkte i de baner at de ladedataene ble presentert i ett "fagtidsskrift" så kan det vel ikke være helt bak mål og bruke dette?

 

Våpenjournalen skreiv om dette, en artikkel om sjøfugljakt med langremingtona (nynorsk, herlig målføre på den karen!) Der nevnte han at onkelen hadde brukt røysvake HGALPATRONER i en ombygd Remington.

 

Han fikk hanen i sikteøyet, ble blind på ett øye, men RODDE heim....

 

Herved advart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...