Jump to content

Kikkert til 22lr og 17hmr


Oddbjorns

Recommended Posts

Eg er på utkikk etter en ny kikkert på en cz455 som eg har 22lr og 17hmr løp til. 

Denne er stort sett brukt til jakt med hmr løpet, men også trening og morroskyting med 22lr, skjelden kortere hold enn 30m.

Av jakt blir det hovedsaklig kråkefugl, ei og anna gås og åtejakt på rev, så det må også fungere på svakt opplyste åteplasser. 

Ønsker justeringstårn utvendig, prisklasse ~10k

Har sett litt på meopta optika 6 på nett, da 4.5-27x50 sfp modellen. Da denne har tårn til kulefall og vind, men finner lite fakta og tester. 

Noken som har erfaring med denne, eller andre kikkerter som kan egne seg til mitt formål? 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Oddbjorns skrev:

Har sett litt på meopta optika 6 på nett, da 4.5-27x50 sfp modellen. Da denne har tårn til kulefall og vind, men finner lite fakta og tester. 

Jeg har den kikkerten, men FFP mrad. Den skal på ett 6,5x55 prosjekt for plinking og langhold.

Den hadde ikke vært mitt førstevalg på ei salongrifle. Den er styggtung og med ett unødvendig stort zoomområde for dette bruket. Jeg hadde sett etter noe annet til din bruk. Missforstå meg ikke, det er en meget bra kikkert, bra optikk, lyssterk og kan sammenlignes med langt dyrere kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Bardp, korleis er denne kikkerten når det begynner å bli mørkt? Har ingen kjennskap til merket, så vet ikkje kva eg kan forvente, noko du vil sammenlikne den med optisk? 

 

Mix, eg ser godt kva du meiner ang vekt, den var faktisk tyngre enn eg trudde, og ja det er overkill med 27 ganger forstørring på både 17 og 22 til jakt. Grunnen til att denne virket interessant var jo sida eg har kjennskap til meostar r1 og synest den er god nok optisk og eg er ellers fornøgd. Og eneste med tårn for vind. 

 

Har sett litt på finn også, og der dukker det opp zeiss conquest 5 3-15x42 med tårn, er dette noko å vurdere eller er bare å slå fra seg med en gang? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...