Jump to content

Toppjakt Øst for Kongsvinger- snøforhold?


Revejunkie

Recommended Posts

Det er -6c i kveld - og det ligger snø i noen trær. Ikke noe heldekket... Gikk på truger sist helg :) .. en noen orrer fløy opp .. en ravn kretset i området -- kom når jeg lokket med buttoloen .. drev videre -- helt ferske liggeroper av 4 elg i snøen -- paradisisk -- ingen fugl i topp - men den var der jo i fjor -- diger som bestfars lusekofte, i toppen av furua .. Tørr kald luft - og kikkerten på brystet..patronene varme i lomma...blikket opp..

 

15 - 40 cm på bakken - løst

 

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg gira også! Har tenkt meg en tur ut lille juleaften, men toppjakt var plutselig en ny tanke. Vi reiser på hytta til jula, i Rendalen, og jeg tipper det vil være ca -10 grader der den 23´dje. Jeg ville trodd orrfuglen ligger i dokk, eller under granbuskene og hadde derfor hagla i tankene. Når, og hvordan bør man tenke i forhold til toppjakt? Temperatur, tid på døgnet osv? Orker ikke drasse på både rifle og hagle når jeg har ski på beina...

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke uttelling på meg men mulighetene er der. Min lille erfaring er at det kommer mest an på om det er nok snø på trærne og at fugln ikke har tilgang til mat på bakken. Rundt desember med mye snø så ville jeg helt klart gått med rifle, av den enkle orsaken at jeg ikke har gått på fugl i dokk mer en 1 gang. Men tiur i topp har jeg sett flere ganger.... :wink: . Uansett så vil jeg tru du kommer til å ha noen fine dager. Jeg syns intrykkene blir styrket når det er 10-15 minus, snø og når du har gått langt en dag og lykkes felle en tiur på topp. Man får go- følelse når du kommer deg inn på hytta eller lignende etter en slik dag....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...