Jump to content

Yukon YUKON PHOTON RT 4.5x42 på Tikka m690


frankhovin

Recommended Posts

Jeg har en YUKON PHOTON RT 4.5x42 som jeg skal montere på en Tikka m690. Pr. nå sitter det en Leuopoldkikkert på den, med ringer som er mindre enn 30mm og som dermed ikke kan brukes til Yukonkikkerten.

 

Det jeg lurer på er: Hva trenger jeg for å kunne montere Yukon på denne?

 

IMG_1143.jpg

IMG_1144.jpg

IMG_1145.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg denne rifla, men montasjesporene er like på alle Tikka, iaf fra mod M55/65. Yukonen må gjerne monteres langt bak pga øyeavstand. Det betyr at fremre montasjering må flyttes lengre bak, og ringene må stå tettere enn på vanlige sikter. Det betyr igjen at den originale rekylstoppen ikke kan brukes og at det evt kan bli problem med at montasje kommer i utkasteråpningen i kassa. Om utkastet ikke blir noe problem, kan det vel muligens borres et nytt hull for rekylpinnen lengre bak. Konsulter din børsemaker. Du må nok minst bruke en eller annen type 30 mm "high" ringer. Vurder om du vil gå over til picatinnyskinne for siktemontasjer. Da er utvalget i ringer mye større, og du kan også bruke spesialmontasjene som leveres til disse siktene. Warne sine high ringer er akkurat høye (Weaver sine high akkurat for lave) nok til at jeg får montert min slik at  huset på siktet får klaring til picatinnyskinna på T3en.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg nærmer meg konklusjonen om at det er best å gå over til picatinnyskinne. Men disse er vel helt spesifikke for hver Tikkamodell, er de ikke? Viktig å få ta i nøyaktig riktig. Noen idé om steder som selger dette bittelitt rimeligere enn norske børsemakere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...