Jump to content

6.5X55 - Lapua vs Hornady vs Nosler


Overkommandoen

Recommended Posts

Noen som har testet Scenar l, Hornady eld-match og Nosler Accubond LR oppmot hverandre på langhold.

 

Scenar er velprøvd til langhold, men Hornady med sin polymer tip som ikke blir"påvirket" av varme, slik at bc er konstant og lik i alle kuler. Nosler snakker om det samme som Hornady.

Men det har hvert artig å se om noen som har testet de mot hverandre eller erfaringer å dele.

Link to comment
Share on other sites

Har vel snart prøvd "alt". For noen år siden skjøt jeg alle (ca) 9g kulene jeg fant på markedet - mener det var 9 sorter. Skjøt alle på 100 og 500m og noen på 1000m. Resultatet kort fortalt er at presisjonsmessig er de "same shit". Berger var på den tiden kanskje i en klasse for seg, men mine 5-6cm grupper på 500m er ikke små nok til å vise det, jeg kunne bare vise at alle var bra nok til det. På 100-200m mener jeg man kan "bevise" det, der er innvrikningen av vind og vær mindre  - men lenger ut overskygger det alt.
Jeg gjorde også en test - i ladestigeutviklingens navn - der jeg ladet alle 9 og 9.1g med 50gr N15 og skjøt på 500m. Det var 5x5 skudd, og jeg mener 25sk gruppa var under 20cm, om det ikke var 15. Det fins her på Kammeret et sted.

Også på 1000m er forskjellen på kulene mindre enn det jeg klarer å demonstrere i praksis, det skjer alt for mye mellom "ræva og skogen" og 10sk grupper på 30-40cm er det minste jeg får til på det jevne - og det er i praksis uansett kule.

 

Der det ER forskjell er i BC og i pris. Kulene med høyest BC vil ta et poeng for det av og til, og kulene med lavest vil tape et her og et der - men forskjellene er ikke store - ikke før vi skyter for poeng på 500 og 1000m.
 

Prisen er noe helt annet... Og tilgjengelighet. Jeg har valgt ut ifra det, og bruker ei rimelig kule, (ikke den billigste) som jeg alltid får tak i, og som fins i fabrikkammunisjon i et nødsfall. Og så er den svart, og det ser mye kulere ut enn kobberfarge ;)

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi tester kvalitetsammo i .22LR i samme type rifle (Sauer) eller i kvalitets matchrifler, finner vi at "noen liker mora og noen liker dattera". Dvs i noen går R50 bedre enn Tenex og vv. Vil ikke det samme gjelde også i grovkaliber, at en må teste i hver enkelt rifle/pipe, og at resultatet ikke nødvendigvis kan overføres til en annen rifle/pipe?

Link to comment
Share on other sites

Med 22LR er utgangshastigheten gitt, og en kan ikke endre noe på en patron, folk som skyter BR50, BR med 22LR, bruker justerbare tunere som de skrur ut og inn på munningen, da kan man få en bestemt patron til å gå bedre eller verre.

 

For grovkaliber kan en vanligvis endre kruttmengde/utgangshastighet for ei kule til det "passer".

Det gjelder i de fleste piper. Noen piper skyter alt bra uansett, og noen få skyter bare noen få kuler bra uansett. Da er det som regel 9g Scenar og 9.3g Sierra som går bra, og sånt som 7g Scenar, 8g Nosler og 8.4g Norma som ikke vil (av mine totalt 8-10 Sauerpiper er de vel ei som har "utfordringer", men den går knallbra med 9.3g Sierra. 

 

Den Sauerpipa jeg skjøt testen jeg nevnte over med var ei sånn som "åt alt", den gikk også sykt bra, og jeg skjøt flere 10 skuddssamlinger på 50-noe mm på 500m med den. Både med 9g Scenar, 8.4g Berger VLD og med 8.8g Scenar L.
Jeg har også ei Krieger-pipe i 6.5x47L som er slik, jeg prøvde å skyte forskjellige ladninger for se hvilken jeg skulle velge, men valgte bare ei med 8.8g Scenar siden jeg hadde mange kuler...

"Vanlige" piper til 200STR skyter f.eks. greit 8.4g Norma et sted mellom 20 og 30mm på 200m "uansett", men med rett ladning, kan samme pipa samle 10-12mm.

 

Gruppa under er fra den testinga av den Kriegerpip jeg nevnte, jeg skjøt, og etter det 4 skuddet lurte jeg på hvorfor hullet ikke ble større - rifla var nettopp satt sammen, så bommet jeg totalt eller hva? - Jeg siktet et kulehull til høyre, og traff der... Dessverre klarer jeg ikke å gjenta slikt, men potensialet er nå der.

IMG_6353.JPG.540d58819742130e8975ba28930fd424.JPG

 

 

Når man lurer på ting som det trådstarter spør om, så kan en igrunnen like godt prøve selv - for da synes en jo det er interessant, og det er uansett lærerikt, og en skyter, og det er gøy å skyte. Men ikke forvent revolusjonerende resultater - og hvis du får revolusjonerende resultater, prøv om igjen et par ganger og se om du får det samme resultatet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ut til 400 er stort sett alle kuler identisk, men er på sikkelig langhold kan man starte å se forskjellen, men de kulene er top notch. Så forskjellen er kanskje ikke så stor. Men det er en millionfaktorer for å klare dokumentere det skikkelig. Men gode svar.

 

Har dere testet eld-x på langhold?

Edited by torgeirmoen
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, torgeirmoen skrev:

Har dere testet eld-x på langhold?

For min del, kun 147gr ELD-M. Riflestigningen til S&L (1:210mm) er antakelig for for langsom. Jeg fikk svært gode samlinger på 200m og 500m (og lovende på 660m) men på 1000m var samlingen middels og som du ser av bildene er kulene i ferd med å velte når de kommer til 1000m.
Bæreflata er ikke veldig lang og det nederste bildet viser ei kule som har en betydelig vinkel med fartsretningen. Prøver igjen med 190mm riflestigning. 

 

BC ut til 660m var som "avertert" men på 1000m måtte jeg skru opp 3-4 klikk "ekstra", så det er helt klart noe der som ikke er ideelt.

 

IMG_2862.jpeg.62653c5a5750fb69316fcdddac47d761.jpeg

 

IMG_2861.jpeg.f6e4e9e82d045e7dc379606aae0a86f4.jpeg

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...