Jump to content

kal 22 ammo på 100m, hva kan jeg forvente av presisjon?


høggern

Recommended Posts

om sommeren trener jeg litt med kal 22 på 100m elektronikk bane.

jeg har brukt endel 22LR i min sauer 200STR. på 100m er det stor forskjell mellom forskjellige typer ammo. remingon thunderbolt og cci minimag synes jeg ikke gir god nok presisjon. CCI std synes jeg gir for ujevn presisjon på den avstanden(har noen merkelige skudd, som gir rare treffpunkt. men andre serier kan holde innertieren ) Lapua superclub, federal std(merket match) eley club og eley target gir god presisjon på den avstanden. de holder innertieren på 100m skiva alle de nevnte typene. (dvs 5 skudd på under 30 mm) alle disse patronene er såkalte billigpatroner som koster godt under 1,- pr stk.

 

hva kan jeg forvente meg av presisjon på slik ammo?

jeg er ikke intressert i å betale 3,- pr skudd kal 22 å skyte tenex eller annen superduper match ammo, for da er den økonomiske begrunnelsen for å skyte kal 22 på trening borte å jeg kan likegodt skyte 6,5 eller 7,62

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt mye Sauer-løpet i .22 på 100m. Men, jeg har brukt det MYE til 50m miniatyr-skyting på 90-tallet. Min erfaring, og den gjengse oppfatning, er at .22 - løp er veldig individuelle på ammunisjon. En ammunisjonstype med ett lot-nr kan man få kjempesamling i ett løp, og den trenger ikke samle i det hele tatt i neste løp. En annen lot kan være helt annerledes. Dyr konkurranse-ammunisjon er jevnere. Ved testing kan man finne lot-nr som går veldig bra med billig treningsammo. Jeg stod en dag på Norma og testet i mitt løp (Sauer), skjøt faktisk dette varmt (eneste gangen jeg har opplevd..). Alle lot-nr med trenings-ammo de hadde (Norma nr 3) gikk fra dårlig til kanskje brukbart. Helt til jeg forsøkte Norma Jaktmatch, som jeg hadde god erfaring med fra før. Der satt den. Kjøpte 5000 skudd Norma Jaktmatch, og 1000 Norma Nr 1 (konkurranse-ammo).

 

Poenget er at dette må man helt enkelt teste i det gevær man skal bruke. Absolutt mulig å finne gode samlinger blandt billige patroner, men man må teste lot-nr for å finne den. Ett tips er å se på Norma Jaktmatch, vet imidlertid ikke prisen på de nå.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

ja jeg vet at løp er individuelle, at lot'er er individuelle, osv. (har da hatt kvinnelige bekjentskaper som har bedrevet match skyting på 50m. å har da fått litt med meg om ammotesting, osv.. ;) )

 

men det jeg spurte om, er hvor godt kan jeg forvente at sauern skal gå på 100 m med kal 22 ammo? bør jeg være fornøyd når jeg får 20-25 mm samlinger på 5skuddsseriene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt nok med 22.lr på 100m til aldri å stole på den :)

På en vindstille dag med ellers fine forhold er presisjonen god, da er det mer opp til skytteren i mitt tilfelle.

Men et lite vindpust kan ødelegge hele serien din. Om ikke mer, blåser kula lett ut på en 7-8 på 100m. Jeg har også skutt feltstevne med 22.lr....aldri mer :) Noen serier traff ikke svarten på skiva en gang, andre gikk innenfor alle i hop.

Så..Til trening/konkurranse innendørs og trening 100m er den fin. Men aldri mer til konkurranse utendørs :)

Link to comment
Share on other sites

jeg er kl 5 skytter. å det er snart 20 år siden jeg skjøt et stevne på 100m med kal 22, så jeg vet begrensingene. i tillegg har jeg skutt tusenvis av skudd på 100m de siste 2-3 årene med kal 22 i sauern.

er ikke ute etter å diskutere vind, osv sin påvirkning(den har jeg ganske god kontroll på etterhvert) men den presisjonen jeg kan forvente på en vindstille dag.

 

forresten mener jeg at 22lr på 100 m er litt ekstremsport. et så lite vindpust at du knapt merker det blåser deg ut i 9ern.

Link to comment
Share on other sites

hm, hva er da ok?

10-15mm på 100m?

 

Ja, ett sted der ville jeg tro det er mulig å komme ned på. Ihvertfall 15mm. Da jeg skjøt 50m, krevde jeg at ammunisjonen burde samle slik at det blir ett noe lurvete hull av samlingen. Jeg forutsetter at man måler ytterkant av kulehullene. Kula er jo 5,2mm og det burde gi en samling på 7-8mm. Uten at jeg noen gang målte samlinger direkte. Om man forlenger det til 100m, skulle man vel havne i det området du nevner over. Når det er sagt, så opplevde man med treningsammo at enkelte skudd brøt samlingen. Jeg opplevde ikke store problemer med dette, kanskje 1 pr. 10-20 skudd. Disse satt imidlertid i samlingen, men stakk seg ut av hullet. Som regel ikke med papp mellom gruppen.

 

Når det gjelder vind, så vet jeg at enkelte bruker skiskytter-ammo, som er noe kraftigere og tåler noe mer vind.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...