Jump to content

Kan reven komme til bake på hundepellets dagen etter den er skutt etter??


Håvard Myren

Recommended Posts

Jeg bomma på en rev i dag😬 brukte 17hmr. Jeg sto på noen rundballer 76m unna åtet som besto av hundepellets på en åker. Sto ved et oksefjøs så lukt eller lyd fra sikkring og andre små lyder høres nesten ikke. Gikk et lite ettersøk i skogen der den dro. Tror dere reven kan komme til bake kvelden etter? 

Edited by Håvard Myren
Link to comment
Share on other sites

Det er det kun reven som vet. Rever er noen luringer. Og noen ganger ikke så lure. Jeg har skutt et tresifret antall Mikkel, og det eneste jeg kan si med bombastisk sikkerhet er at hønsegård (med høns) er det eneste ett hundre prosent sikre lokkemiddel. Slår aldri feil. Er det en Mikkel på gang i området vil hønsene lokke ut luringen.

 

I alle fall i Telemark. Har flere titalls ganger skremt bort reven med nys og host, knitring med Stratos-papir, banning når sikringen har frosset fast, huskatta går til angrep på reven akkurat når jeg skal skyte osv, men reven er stort sett alltid tilbake etter et kvarter eller to for å sjekke ut hønsegården. Uimotståelig, virker det som....

 

Jeg pleier å kline litt leverpostei eller kattemat oppetter stabbursbeina. Alt etter hva jeg har i hus. 9 av 10 rever har blitt skutt fra kjøkkenvinduet på 40-50 meters hold, slikkende på Stabburet Leverpostei som jeg har klint på stabburet. Det er jo litt funny, da! 

 

Revejakt og vanskelighetsgrad varierer ekstremt fra sted til sted. Noen steder kommer Mikkel inn på kjøkkenet midt på dagen når han lukter mat, mens andre steder i landet er revejakt en vitenskap i lukt og list for å få Mikkel på skuddhold. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror det kommer litt an på hvor sulten den er. Er den skikkelig sulten kan den være tilbake etter 10-15min. Har den alternative matkilder er det ikke sikkert den gidder prøve seg på samme sted på en stund. Så har de jo alle sammen forskjellig oppførsel, noen er rett fram og uredd mens andre jobber og sniker seg inn gradvis på åta. De skeptiske er ofte vanskeligere å få inn igjen etter de blir skremt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...