Jump to content

kikkert og ringer til "NM149"


høggern

Recommended Posts

hei. jeg driver å får bygd meg en rifle som blir ganske lik en NM149 skarpskytter rifle, med likt skjefte som NM149, løse magasiner, M67 låskasse, KV matchpipe, matchavtrekk, gjenga for lyddemper, den får montert en flammedemper osv. på denne får jeg satt en picatinny skinne.

oppå børsa har jeg tenkt sette en nikon monarch 5,5-16X44 jeg har liggende. er det et ok valg til en slik rifle? og hvordan ringer bør jeg bruke?

Link to comment
Share on other sites

hei. jeg driver å får bygd meg en rifle som blir ganske lik en NM149 skarpskytter rifle, med likt skjefte som NM149, løse magasiner, M67 låskasse, KV matchpipe, matchavtrekk, gjenga for lyddemper, den får montert en flammedemper osv. på denne får jeg satt en picatinny skinne.

oppå børsa har jeg tenkt sette en nikon monarch 5,5-16X44 jeg har liggende. er det et ok valg til en slik rifle? og hvordan ringer bør jeg bruke?

 

det spørs vel litt på kor mykje penger du vil legge i ringene,men eg har bruke leupold M4 ringer til 2 av mine rifler og er godt fornøgd med dei.

Ellers er Nightforce ringer og badger bra, sistnevte litt for dyre etter min smak.

Link to comment
Share on other sites

Ville ha gått for M4 ringer eller Badger.

Kansje en S&B 6x42 eller en PMII 10x42 hvis det skal være en look-alike.

 

http://www.snipercentral.com/nm149s.htm

skal ikke være en look alike. 6X42 utgår iallefall. (for lite forstørrelse til det jeg skal bruke den til) det er den kikkerten NM149 har. dessuten hadde jeg satt på en skinne lik orginalen om jeg ville ha en look alike.

 

dessuten har jeg en nikon monark 5,5-16X44 liggende. å jeg tror det passer å bruke den til dette.

Link to comment
Share on other sites

Fort gjort å få spenninger i en tynn 1" kikkert på M98 pga varierende dimensjoner på kassa. Billigste måten å unngå det på er Std hel skinnemontasje fra Leupold/Redfield. Holder massevis for strid på skytebane :-) Hvis du går for todelt base ( enten det er std, dual dovetail eller weaver ) unngår du spenninger med Burris Sign ringer med kunststofforing ala Sako.

 

EAW har en "billig" std.montasje. Orginale tikka-montasjer går rett på disse basene. Det har jeg benyttet på andre kasser.

 

Ken Farrell lager hel picrail skinne til M98.

 

En kort/lett Leupold 30mm kikkert ( MR/T 2,5-8x36 eller 4-12x40 European. Kort 30mm for å unngå vibrasjoner mest mulig) i EAW sidemontasje med ghostring/jaktdiopter på bakre bru er heller ikke feil. Jeg "vant" et meget uoffisielt skarpskytterstevne med slikt oppsett for veldig mange år siden da det regnet så jævlig at det var helt umulig å se noe i en kikkert. De andre ville avlyse men jeg traff med diopteret. Hadde 5mm åpning bak og stolpe foran.

 

En std M67 med nytt ghostring sikte bak og et slikt EAW-oppsett er ei utrolig bra feltmessig børse.

Link to comment
Share on other sites

børsa har allerede fått hel skinne, picatinny, stål, montert......

 

sveiseblind på denne :-) Bra det snart er jul!

 

PS, fikk du sving på G3-montasjen?

har en plan om å få sving på den. men børsisen min er opptatt med en NM149 og litt andre ting. så gidder ikke overbelaste han fra min side ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Sluttresultatet ble sånn at jeg fikk lånt et nm149 underbeslag, og fikk tak i magasinlås og fjær og kopierte løsningen. Men det tok noen år(jobben tok 3 timer men å få delene tok tid). De første årene brukte jeg std m98 underbeslag uten løst magasin. Børsa samler på en klisterlapp på 100m. Den fikk en bushnell 10x40 kikkert(nikonen ble impulssolgt) i et par stålringer med låsehendel (husker ikke hva de heter. De ble kjøpt i 2008)  og er finfin. :)

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...