Jump to content

Høy hastighet i kort pipe 6,5x55


Elgjaeger

Recommended Posts

Pipen jeg har i STR`en gir høy hastighet, mye over det tabellene sier. Har ikke noen trykktegn å snakke om, jevn hastighet og bra presisjon. Men all ammo jeg har testet går «for fort». Det er en Blaser pipe, 6,5x55 SE, original 64cm lang og 19mm profil. Ble kappet til 62 cm og gjenget da den var ny. Skutt ca 1300 skudd nå, er nok ca 500 skudd siden jeg fjernet kobber, men ikke noe særlig endring av hastighet siden da. Bruker denne til PRS.
 

Vanligvis skyter jeg 139 Scenar med 49gn N560, COL 78mm.

Denne kombinasjonen gir Vo på 883 m/s og es på 4-5m/s. Det er omtrent det jeg skulle fått i 74 cm pipe ihht tabell.


123g Scenar fabrikk gir 824m/s es 4-5m/s (den det står 820 el 830m/s på esken)

 

DL 130 felt fabrikk 913m/s es 8m/s

 

 

Hva er viktigste parametre som påvirker hastighetsforskjellene, trang pipe, mantling etc?

 

Link to comment
Share on other sites

Kan den være trang? Har en heym pipe som er kappa på 55cm - den gir samme hastighet som det boksen oppgir for 74cm pipe. Har en ladning der som jeg har brukt på vinteren uten trykktegn, lada også opp en hel haug siden ladningen i utganspunketet var moderat og presisjon var bra. Men da jeg skjøt noen av disse i varmere vær var det ikke tvil. Pipa er trang, og når jeg får skutt opp de skuddene jeg har igjen så blir det å lade opp med enda midre krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...